EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
230

[2]
jest mnoho jazykových nesprávností a mnoho tvarů
[3]
vulgarních, způsobených snahou mluviti srozumitelně k prostému
[4]
lidu. Na některých místech jest sloh velice neobratný.

[5]
K vyhlazení kacířských postill a kázání vydal jesuita
[6]
Matěj Václav Steyer (T 1692) r. 1691 v Praze postillu s názvem:

[7]
» Postilla katolická na dvě částky rozdělená, nedělní
[8]
a sváteční, aneb výkladové na evangelia přes celý rok,.. v Praze
[9]
v impressí universit. Carolo-Ferd. v kolleji Tovaryšstva Pána Ježíše
[10]
u svatého Klimenta. 7691. (Ve 4%) Věnována jest arcibiskupu
[11]
pražskému Janu Fridrichovi hrab. z Waldštýna. Předmluva
[12]
tomuto arcibiskupovi věnovaná brojí proti rozmáhajícímu
[13]
se kacířství církev katolická usiluje je vypleniti, přece
[14]
jest prý jím země nakažena a kořeny jeho tkví silně a hluboko
[15]
v zemi české; kacířské knihy se rozšiřují, ačkoliv jich často-
[16]
kráte na fasuňky sebráno a spáleno bylo, a s chutí jsou
[17]
čítány. Na přání arcibiskupovo vydává tedy spisovatel k vyhlazení
[18]
kacířských postill a kázání postillu katolickou, v níž lid český
[19]
najde vyloženy hlavní články samospasitelné víry. Dat. na Starém
[20]
Mésté Pr. u sv. Ignacia L. P. 1691 dne 5. més. dubna. (Podepsán
[21]
Matěj Štajer.)

[22]
Toto 1. vydání postilly Šteyerovy (un. 54 C 57, mus. 35 C 6) vyšlo
[23]
nákladem Dědictvísyv. Václava. Postille předchází dedikace
[24]
sv. Janu Nep. ve verších neumělých s rýmy, v níž přirovnává se
[25]
Jan Nep. k sv. Janu Křtiteli. Dedikaci tuto činí Dědictví sv.
[26]
Vácslava v kolleji S. Ignácia na Novém Městě Pražském založené.

[27]
Postilla dělí se na dva díly, na postillu nedělní (str. 1—592)
[28]
a sváteční (1—381). Na konci jest rejstřík věcí v této postille
[29]
obsažených (382—402). Konec: Všecko k větší slávě Boží, též ke
[30]
cti blahoslavené Panny Marie a svatých milých dědičů Českých
[31]
Vácslava a Vojtécha etc. (402).

[32]
Na počátku každého evangelia jest malá neumélá dfevorytina.
[33]
Potextu příslušné perikopy následuje vždy vejklad krátký
[34]
a křesťanský.

[35]
2. vydání vyšlo r. 1695 (mus. 38 B 5), opět v Praze, u sy.
[36]
Klimenta. Postilla nedělní jest na str. 1—506, sváteční 507—834 ;
[37]
rejstřík 835—9856. Dřevorytiny jsou větší než v 1. vydání. Na konci
[38]
jest Poznamenání pobožných kněh, které sevynacházejí
[39]
v Impressí akademické Kolleje Tovaryšstva Ježíšového
[40]
blíž Mostu. Z postill jsou tam poznamenány: Postylla
[41]
Šebestiána Sci piona, a neb jak nedělních tak svátečních


Text viewFacsimile