EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
229

[2]
odpověděl, Ze on jejich, jakožto v kůží kacířův, hlavau býti
[3]
nechce, že, jestliže se k římskému biskupu, jako k hlavě vší církve,
[4]
nepřivinou, věčně zatracení budou (I 40 a 41). Kazatel volá zoufale :
[5]
О časové, ó mravové! Jaké jste nám to stvůry splodilil? O Ce-
[6]
chové, co jste to k ćeskó konfessi pripustilil?* (II 160,
[7]
v. též II 109).

[8]
Proti Bratřím, Zbovrníkům, Il 109. Kazatel vybízí
[9]
katolické kněze, aby s největší horlivostí dbali -
[10]
pravy.

[11]
V práci pro církev katolickou nesmí se prý ustávati, jak
[12]
mnohý farář činí: Mnohej farář shledav někoho u víře nětco drobet
[13]
odpornějšího, hned nad ním zaufá, ustává, práce s ním žádné více vésti
[14]
nechce. Do pekla ho na věčné zatracení odsuzuje, a že všecko na
[15]
něm zmařeno jest, vyčítá. Ne tak, můj milej faráři, ne tak! Dosti
[16]
tuhej Tomáš v nevěře byl, ničemuž, což mu jinf pravili, mista u sebe
[17]
dáti nechtěl, ze všeho se vysmíval: nechtěl než sám viděti, skusiti,
[18]
makati, a Pán to všecko dlauhomyslně snášel, a tak dlauho s nim
[19]
zacházel, ho napravil. (Post. svát. 14).

[20]
Z hříchův, jichž se lidé dopouštějí, protiví se kazateli zejména
[21]
pýcha. Kárá ji zvláště u lidí mocných, urozených, kteří si
[22]
na svých titulech a úřadech zakládají, připomínaje jim pomíjejíc-
[23]
nost lidské slávy: Na to by, pravím, měli pamatovati (t. na po-
[24]
míjejícnost), a na své vysoké rody, titule, vejsady, auřady a bohatství
[25]
tohoto světa nic nespoléhati. Kam jsau se poděli ty znamenité z rodu
[26]
Páně osoby? Byly někdy, již pak po nich jest! Jejich žezla, královské
[27]
koruny, berly jejich, spravování a panování již dávno konec . Všecko
[28]
to éervi prolezli & provrtali. Všecka jejich sláva a nádhernost zmizela l
[29]
(Post. svát. 168). Někdo z těch, ješto se starožitností a velikostí rodu
[30]
svého chlubí, sotva jednu neb dvě kobylky na pastvě a půl odraného
[31]
pacholete za sebau , a tak sobě pyšně a spupně pro domnělau vy-
[32]
sokost a vzáctnost rodu svého, jakoby římským císařem byl, počíná,
[33]
a na to, že všecek rod Ježíšů, tak starej a vzácnej, prošel, a jeho
[34]
rovně též i s ním projde, nespomíná. (Post. svát. 169).

[35]
Spisovatel sám posoudil své dílo. Uznává o něm
[36]
v předmluvě, že jest to spis běžnej, ani řečí, ani řemeslem
[37]
nevyhlazenej, neZsprosta achvátavé k pochopentf obec-
[38]
ného lidu složenej... Jest to prdce povrchní, napsaná уе
[39]
třech měsících! Přece však spisovatel nemůže se vyhnouti sebe-
[40]
chvále, řka v předmluvě, že kázání jeho jsou v slovích sice
[41]
krátká, než smyslem jadrnáa těhotná. V postille jeho


Text viewFacsimile