[1] |
|
---|
[2] |
odpověděl, Ze „on jejich, jakožto v kůží kacířův, hlavau býti
|
---|
[3] |
nechce“, že, jestliže se k římskému biskupu, jako k hlavě vší církve,
|
---|
[4] |
nepřivinou, věčně zatracení budou (I 40 a 41). Kazatel volá zoufale :
|
---|
[5] |
„О časové, ó mravové! Jaké jste nám to stvůry splodilil? O Ce-
|
---|
[6] |
chové, co jste to k ćeskó konfessi pripustilil?* (II 160,
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
Proti Bratřím, „Zbovrníkům“, Il 109. Kazatel vybízí
|
---|
[9] |
katolické kněze, aby s největší horlivostí dbali ná-
|
---|
[10] |
|
---|
[11] |
V práci pro církev katolickou nesmí se prý ustávati, jak
|
---|
[12] |
mnohý farář činí: „Mnohej farář shledav někoho u víře nětco drobet
|
---|
[13] |
odpornějšího, hned nad ním zaufá, ustává, práce s ním žádné více vésti
|
---|
[14] |
nechce. Do pekla ho na věčné zatracení odsuzuje, a že všecko na
|
---|
[15] |
něm zmařeno jest, vyčítá. Ne tak, můj milej faráři, ne tak! Dosti
|
---|
[16] |
tuhej Tomáš v nevěře byl, ničemuž, což mu jinf pravili, mista u sebe
|
---|
[17] |
dáti nechtěl, ze všeho se vysmíval: nechtěl než sám viděti, skusiti,
|
---|
[18] |
makati, a Pán to všecko dlauhomyslně snášel, a tak dlauho s nim
|
---|
[19] |
zacházel, až ho napravil.“ (Post. svát. 14).
|
---|
[20] |
Z hříchův, jichž se lidé dopouštějí, protiví se kazateli zejména
|
---|
[21] |
pýcha. Kárá ji zvláště u lidí mocných, urozených, kteří si
|
---|
[22] |
na svých titulech a úřadech zakládají, připomínaje jim pomíjejíc-
|
---|
[23] |
nost lidské slávy: „Na to by, pravím, měli pamatovati (t. na po-
|
---|
[24] |
míjejícnost), a na své vysoké rody, titule, vejsady, auřady a bohatství
|
---|
[25] |
tohoto světa nic nespoléhati. Kam jsau se poděli ty znamenité z rodu
|
---|
[26] |
Páně osoby? Byly někdy, již pak po nich jest! Jejich žezla, královské
|
---|
[27] |
koruny, berly jejich, spravování a panování již dávno konec má. Všecko
|
---|
[28] |
to éervi prolezli & provrtali. Všecka jejich sláva a nádhernost zmizela l“
|
---|
[29] |
(Post. svát. 168). „Někdo z těch, ješto se starožitností a velikostí rodu
|
---|
[30] |
svého chlubí, sotva jednu neb dvě kobylky na pastvě a půl odraného
|
---|
[31] |
pacholete za sebau má, a tak sobě pyšně a spupně pro domnělau vy-
|
---|
[32] |
sokost a vzáctnost rodu svého, jakoby římským císařem byl, počíná,
|
---|
[33] |
a na to, že všecek rod Ježíšů, tak starej a vzácnej, prošel, a jeho
|
---|
[34] |
rovně též i s ním projde, nespomíná.“ (Post. svát. 169).
|
---|
[35] |
Spisovatel sám posoudil své dílo. Uznává o něm
|
---|
[36] |
v předmluvě, že jest to „spis běžnej, ani řečí, ani řemeslem
|
---|
[37] |
nevyhlazenej, neZsprosta achvátavé k pochopentf obec-
|
---|
[38] |
ného lidu složenej...“ Jest to prdce povrchní, napsaná уе
|
---|
[39] |
třech měsících! Přece však spisovatel nemůže se vyhnouti sebe-
|
---|
[40] |
chvále, řka v předmluvě, že kázání jeho jsou „v slovích sice
|
---|
[41] |
krátká, než smyslem jadrnáa těhotná.“ V postille jeho
|
---|