EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

229

odpověděl, Ze on jejich, jakožto v kůží kacířův, hlavau býti nechce, že, jestliže se k římskému biskupu, jako k hlavě vší církve, nepřivinou, věčně zatracení budou (I 40 a 41). Kazatel volá zoufale : О časové, ó mravové! Jaké jste nám to stvůry splodilil? O Ce- chové, co jste to k ćeskó konfessi pripustilil?* (II 160, v. též II 109).

Proti Bratřím, Zbovrníkům, Il 109. Kazatel vybízí katolické kněze, aby s největší horlivostí dbali - pravy.

V práci pro církev katolickou nesmí se prý ustávati, jak mnohý farář činí: Mnohej farář shledav někoho u víře nětco drobet odpornějšího, hned nad ním zaufá, ustává, práce s ním žádné více vésti nechce. Do pekla ho na věčné zatracení odsuzuje, a že všecko na něm zmařeno jest, vyčítá. Ne tak, můj milej faráři, ne tak! Dosti tuhej Tomáš v nevěře byl, ničemuž, což mu jinf pravili, mista u sebe dáti nechtěl, ze všeho se vysmíval: nechtěl než sám viděti, skusiti, makati, a Pán to všecko dlauhomyslně snášel, a tak dlauho s nim zacházel, ho napravil. (Post. svát. 14).

Z hříchův, jichž se lidé dopouštějí, protiví se kazateli zejména pýcha. Kárá ji zvláště u lidí mocných, urozených, kteří si na svých titulech a úřadech zakládají, připomínaje jim pomíjejíc- nost lidské slávy: Na to by, pravím, měli pamatovati (t. na po- míjejícnost), a na své vysoké rody, titule, vejsady, auřady a bohatství tohoto světa nic nespoléhati. Kam jsau se poděli ty znamenité z rodu Páně osoby? Byly někdy, již pak po nich jest! Jejich žezla, královské koruny, berly jejich, spravování a panování již dávno konec . Všecko to éervi prolezli & provrtali. Všecka jejich sláva a nádhernost zmizela l (Post. svát. 168). Někdo z těch, ješto se starožitností a velikostí rodu svého chlubí, sotva jednu neb dvě kobylky na pastvě a půl odraného pacholete za sebau , a tak sobě pyšně a spupně pro domnělau vy- sokost a vzáctnost rodu svého, jakoby římským císařem byl, počíná, a na to, že všecek rod Ježíšů, tak starej a vzácnej, prošel, a jeho rovně též i s ním projde, nespomíná. (Post. svát. 169).

Spisovatel sám posoudil své dílo. Uznává o něm v předmluvě, že jest to spis běžnej, ani řečí, ani řemeslem nevyhlazenej, neZsprosta achvátavé k pochopentf obec- ného lidu složenej... Jest to prdce povrchní, napsaná уе třech měsících! Přece však spisovatel nemůže se vyhnouti sebe- chvále, řka v předmluvě, že kázání jeho jsou v slovích sice krátká, než smyslem jadrnáa těhotná. V postille jeho



Text viewManuscript line view