[1] |
|
---|
[2] |
starcem ani dítětem lítosti nemající, poctivosti, statku, i životu ukrutně
|
---|
[3] |
& vra£edIné násilf Ginfef .. . * (266—267).
|
---|
[4] |
Druhé vydání 1625 (12°, str. 310, un. 54 E 428) jest kratší;
|
---|
[5] |
obsahuje až do str. 226 kázání (pobožnosť) na dva týdny, jako vy-
|
---|
[6] |
dání 1., od str. 227—301 pak (rozdílně od vyd. 1618) „veršíčky sva-
|
---|
[7] |
tých proseb a díkův činění, kteříž před užíváním pokrmův a nápojův,
|
---|
[8] |
i po užívání jich, zpíváni býti mohau.“ Jest tu uveden vždy začátek
|
---|
[9] |
„veršíčků“ sg odkazem k příslušnému místu v kancionalu. Na str. 302
|
---|
[10] |
až 310 jest „Přídavek duchovních písniček“ (o půl noci, kdykoliv
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
Postilla Konečného jest určena pro dům, zvláště pro
|
---|
[13] |
|
---|
[14] |
Hospodář má čeládku doma duchovně vzdělávati, má se s ní
|
---|
[15] |
modliti, poucovati ji ve vécech víry a čítati jí z písma sv. Aby se
|
---|
[16] |
tato povinnost usnadnila, vydal Konečný „Domovního kazatele.“ Spis
|
---|
[17] |
jeho není postillou ve vlastním slova smyslu, jak jsme již
|
---|
[18] |
pravili, nýbrž jest spíše sbírkou modliteb, písní a nábožen-
|
---|
[19] |
|
---|
[20] |
Nastała doba gpronásledováné knih nekatolických.
|
---|
[21] |
Mezi knihami náboženskými pátráno bylo po nekatolických biblích,
|
---|
[22] |
kázáních, postillách, modlitbách, kancionalech, atd. Příslušníci jiné
|
---|
[23] |
víry než katolické byli vypovídáni ze země. Mnozí vypovědění spiso-
|
---|
[24] |
vatelé hájili však i za hranicemi své vlasti dále horlivě své víry a vy-
|
---|
[25] |
dávali v cizině spisy, čímž Vznikla celá literatura exulantskd.
|
---|
[26] |
Tak na př. evangelický kněz Viktorin Vrbenský (Verbenius), jenž
|
---|
[27] |
spisem svým „Konfessí česká — pravá augšpurská“ snažil se dokázati,
|
---|
[28] |
že konfesse česká, o kterou se r. 1575 evangelíci čeští snesli s Bra-
|
---|
[29] |
třími, úplně se shoduje s vyznáním augsburským, zemřel jako exulant
|
---|
[30] |
v Žitavě r. 1630. Vydal postillu na evangelia nedělné (ve 4%.
|
---|
[31] |
[Jg. 217, Jir. IT, 337 (Klíč II, 143)). (Není ani v mus., ani v un. knihovně.)
|
---|
[32] |
Veliké oblibě se těšila u českých exulantů postilla
|
---|
[33] |
Dra Egidia Hunnia, professora wittenberské akademie, která
|
---|
[34] |
vyšla v Pirn6 r. 1628 (fol) přičiněním M. Krištofa Megandra
|
---|
[35] |
a jiných pomocníkův. V Jg. Hist. klade se (na str. 216) 1. vy-
|
---|
[36] |
dání této postilly omylem k r. 1588. Že ji Megander s některými
|
---|
[37] |
pomocníky přeložil, vysvítá z „Obrany proti ohlášení starších kněží
|
---|
[38] |
bratrských“, vydané v Pirně r. 1636 od M, Sam. Martinia, jenž
|
---|
[39] |
nazývá v ní (na str. 438) Megandra mužem „vzácné paměti.“ (Jir. IT,
|
---|
[40] |
16, 20.) Titul její dle Jungmanna jest: „Postilla aneb
|
---|