EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
207

[2]
protivníků krve Kristovy, neměl by žádný z lidu obecního ani
[3]
chleba Páně poZívati" . . . atd. (I 282).

[4]
Zajimavo jest, że u Dikasta neshledáváme pověrečného smýšlení
[5]
o konci světa, které jsme poznali z jinych postill. Znamení na
[6]
nebi (zatmění slunce, měsíce, kométy, a zapálení s plápoláním
[7]
nebes, chasmata a j.) mají své přirozené příčiny; bývala a dosud
[8]
bývají. (I 13). Není jisto, kdy bude konec světa. Ireneus mól
[9]
takové domnění: Jakož v 6 dnech Bih dokonal všecka díla
[10]
stvoření: a sedmého dne odpočinu!: tak po šesti tisících letech
[11]
svět že skoná. Jiní měli toto domnění: Jakož od počátku světa prošlo
[12]
let 1656 do potopy světa, tolik že projde let od narození Krista Pána
[13]
do saudu. Někteří z let věku Páně, kterýchž mezi lidmi zde na
[14]
zemi bydlel tfidceti tri, domnéní brali, Ze tridceti tii jubileové t. léta
[15]
milostivá do skončení světa přeběhnau; to by též učinilo 1656. Jiní
[16]
počítali, jak dlauho politia, obec židovská stála; stála pak 1582 léta,
[17]
tak dlauho od narození Páně svět že státi bude. Ale Pán Kristus ta
[18]
příliš pečlivá, nedím všetečná domnění světle zamítá, když
[19]
praví, že ani Syn Člověka o dni a o hodině toho saudu neví. (I 14).

[20]
2. díl Dikustovy postilly vyšel též r. 1612 a jest věnován různým
[21]
českým pánům (pánům a patronům mým laskavým). V obšírné
[22]
předmluvě dedikační zmiňuje se Dikast o evangeliu Krista
[23]
Pána, které dosud jest mocnou zbraní proti odpůrcům, kacfrüm
[24]
a falešníkům; v něm jest obsažena vůle Boží. Aby také prostý lid
[25]
byl veden k moudrosti božské, jsou vybrány řeči některé ze čtyř
[26]
evangelistů pro čtení na neděle a svátky, které jsou summou
[27]
učení Pána Krista. do času Bédy presbytera, kterýž za císaře
[28]
Justiniana toho jména II. živ byl, a umřel léta Páně 726, celá pořád
[29]
Písma svatá v shromáždéních svatých se čítala a vykládala. Kdo to
[30]
změnil, není prý známo. Někteří pravi, że Isvaldus Albinus Flakkus,
[31]
Engliš, učedlník anebo posluchač Bédy a Karla velikého preceptor,
[32]
z nového Zákona ty řeči svaté k nedélím k rozkazu císaře, aby v ne-
[33]
deli byly čteny a vykládány, vybral. Jiní to sčítají na Pavla Warne-
[34]
frida, Lonkobarda, historika . . . * At byla príéina věci jakákoliv,
[35]
jeví se v tom sice císařova horlivost na oko chvalitebné, ale Skoda
[36]
církvi veliká. Nebo lid prostý se domnívá, že žádných více evangelium
[37]
není než ty řeči, které se čítají, ješto čtyři evangelistové dosti veliké
[38]
knihy Evangelium, S. Matauš, S. Marek, S. Lukáš, S. Jan sepsali.. .*
[39]
Příčiny pak, pro které Bůb chtěl, aby jeho nebeské učení bylo čítáno
[40]
a rozšiřováno, sau hlavní čtyři, jakž je v jedné své pranostyce
[41]
dobré a hodné paměti M. Petr Kodycyllus z Tulechova etc. (jehoź


Text viewFacsimile