EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

207

protivníků krve Kristovy, neměl by žádný z lidu obecního ani chleba Páně poZívati" . . . atd. (I 282).

Zajimavo jest, że u Dikasta neshledáváme pověrečného smýšlení o konci světa, které jsme poznali z jinych postill. Znamení na nebi (zatmění slunce, měsíce, kométy, a zapálení s plápoláním nebes, chasmata a j.) mají své přirozené příčiny; bývala a dosud bývají. (I 13). Není jisto, kdy bude konec světa. Ireneus mól takové domnění: Jakož v 6 dnech Bih dokonal všecka díla stvoření: a sedmého dne odpočinu!: tak po šesti tisících letech svět že skoná. Jiní měli toto domnění: Jakož od počátku světa prošlo let 1656 do potopy světa, tolik že projde let od narození Krista Pána do saudu. Někteří z let věku Páně, kterýchž mezi lidmi zde na zemi bydlel tfidceti tri, domnéní brali, Ze tridceti tii jubileové t. léta milostivá do skončení světa přeběhnau; to by též učinilo 1656. Jiní počítali, jak dlauho politia, obec židovská stála; stála pak 1582 léta, tak dlauho od narození Páně svět že státi bude. Ale Pán Kristus ta příliš pečlivá, nedím všetečná domnění světle zamítá, když praví, že ani Syn Člověka o dni a o hodině toho saudu neví. (I 14).

2. díl Dikustovy postilly vyšel též r. 1612 a jest věnován různým českým pánům (pánům a patronům mým laskavým). V obšírné předmluvě dedikační zmiňuje se Dikast o evangeliu Krista Pána, které dosud jest mocnou zbraní proti odpůrcům, kacfrüm a falešníkům; v něm jest obsažena vůle Boží. Aby také prostý lid byl veden k moudrosti božské, jsou vybrány řeči některé ze čtyř evangelistů pro čtení na neděle a svátky, které jsou summou učení Pána Krista. do času Bédy presbytera, kterýž za císaře Justiniana toho jména II. živ byl, a umřel léta Páně 726, celá pořád Písma svatá v shromáždéních svatých se čítala a vykládala. Kdo to změnil, není prý známo. Někteří pravi, że Isvaldus Albinus Flakkus, Engliš, učedlník anebo posluchač Bédy a Karla velikého preceptor, z nového Zákona ty řeči svaté k nedélím k rozkazu císaře, aby v ne- deli byly čteny a vykládány, vybral. Jiní to sčítají na Pavla Warne- frida, Lonkobarda, historika . . . * At byla príéina věci jakákoliv, jeví se v tom sice císařova horlivost na oko chvalitebné, ale Skoda církvi veliká. Nebo lid prostý se domnívá, že žádných více evangelium není než ty řeči, které se čítají, ješto čtyři evangelistové dosti veliké knihy Evangelium, S. Matauš, S. Marek, S. Lukáš, S. Jan sepsali.. .* Příčiny pak, pro které Bůb chtěl, aby jeho nebeské učení bylo čítáno a rozšiřováno, sau hlavní čtyři, jakž je v jedné své pranostyce dobré a hodné paměti M. Petr Kodycyllus z Tulechova etc. (jehoź



Text viewManuscript line view