EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
200

[2]
míně těch, kteřížby náklad vynahražovati pomáhali, a mnozí vděčněji
[3]
chrta anebo vyžle, nežli knihy svatého Augustina za dar by pfijali.*
[4]
To vše ovšem neplatí o všech. Jsou vzácné výjimky. Rozacius připo-
[5]
míná p. Bohuslava Hassištejnského z Lobkovic, jenž měl slavný a
[6]
nákladný librář, pány z Rožmberka, p. Václava z Říčan a na Hořo-
[7]
vicích, jenž mnoho vynakládal na knihy české, zvláště na knihy nábo-
[8]
ženských výkladův, na mládence školní z důchodův svých jisté vyži-
[9]
vení nařídil, i dával. Slova napsaná vlastní rukou pana Václava
[10]
z Říčan na truhle, v níž tělo jeho odpočívá, ukazují, jakého užitku
[11]
nabyl zmíněný český pán z poslouchání a čítání slova božího a z knih
[12]
vzácných a pobožných; napsal to dvě léta před svou smrtí (rx. 1594).
[13]
Na celé stránce Rozacius podává verše onoho epitafu. Připomíná pak
[14]
ještě jiných českých pánův. Ze stavu městského též mnozí pečují
[15]
o literarní vzdělání; mnozí měšťané podporovali akademii pražskou,
[16]
o čemž svědčí prý kmotr Rozaciův, Misty Jan Kampanus ve spise
[17]
Calendarium beneficiorum Academiae Pragensi collatorum, Strenae
[18]
loco Anno 1616. Potom zmiňuje se Rozacius o p. J. Albr. starším
[19]
Křineckém z Ronova a praví, že promluvil o fedrování a tištění
[20]
knih z těchto příčin: I. aby pan Křinecký měl útěchu, že náleží
[21]
k následovníkům těch, kteří podporovali českou literaturu, II. aby
[22]
i jiným bylo uvedeno ve známost, že veda náklad na tuto práci vy-
[23]
hledává cti a slávy boží a prospěchu bližních; neboť prý ačkoli řeči
[24]
tyto každodenní prvé tištěné byly, avšak byly bez výkladův,*%) a k tomu
[25]
již těch dostati a kaupiti se nemůže. Cti a slávy boží vyhledává prý
[26]
se vydáním díla Slovaciova 1. tím, že hospodářové a hospodyně zvláště
[27]
při ranních a večerních modlitbách mohou se s domácí čeládkou cvi-
[28]
čiti v pobožnosti, 2. tím, že mnohý může býti napomenut k pokání,
[29]
poněvadž praví se v tom spise každému pravda do očí. III. Před-
[30]
mluvu tuto napsal prý Rozacius také proto, aby pánové z Ronova
[31]
nelitovali nákladu, který věnovali na toto dílo. Poněvadž pak dříve,
[32]
než tato práce vytištěna byla, autor její, kněz Václav Slovacius,
[33]
(kterýž tuto práci v 1. dílu léta 1615 začal) zemřel (r. 1616), a
[34]
bylo potřebí ještě mnoho výkladův doplniti; požádán byl spisovatel
[35]
předmluvy, aby ji doplnil a vydal.

[36]
Podepsán jest: ,knéz Jan Rozacius Hofovsky, správce
[37]
církevní u sv. Mikuláše v Menším Městě Pražském, assessor konsistoře
[38]
Pražské pod obojí přijímajících. !®)
[39]
| 15) Jsou to Celoroční řeči Boží z starého i nového Zákona . .. , vytištěné
[40]
v Praze na St. Městě. Tohoto díla zachoval se jen list titulní, známý z musejního
[41]
tisku řečí postních 35 D 8, kamž jest přilepen za 2. listem přídeštným.

[42]
13) Ferd. Císař v předmluvě k své Postille (Chléb života, r. 1892) připo-


Text viewFacsimile