[1] |
|
---|
[2] |
míně těch, kteřížby náklad vynahražovati pomáhali, a mnozí vděčněji
|
---|
[3] |
chrta anebo vyžle, nežli knihy svatého Augustina za dar by pfijali.*
|
---|
[4] |
To vše ovšem neplatí o všech. Jsou vzácné výjimky. Rozacius připo-
|
---|
[5] |
míná p. Bohuslava Hassištejnského z Lobkovic, jenž měl „slavný a
|
---|
[6] |
nákladný librář“, pány z Rožmberka, p. Václava z Říčan a na Hořo-
|
---|
[7] |
vicích, jenž mnoho vynakládal na knihy české, zvláště na knihy nábo-
|
---|
[8] |
ženských výkladův, „na mládence školní z důchodův svých jisté vyži-
|
---|
[9] |
vení nařídil, i dával“. Slova napsaná vlastní rukou pana Václava
|
---|
[10] |
z Říčan na truhle, v níž tělo jeho odpočívá, ukazují, jakého užitku
|
---|
[11] |
nabyl zmíněný český pán z poslouchání a čítání slova božího a z knih
|
---|
[12] |
vzácných a pobožných; napsal to dvě léta před svou smrtí (rx. 1594).
|
---|
[13] |
Na celé stránce Rozacius podává verše onoho epitafu. Připomíná pak
|
---|
[14] |
ještě jiných českých pánův. Ze stavu městského též mnozí pečují
|
---|
[15] |
o literarní vzdělání; mnozí měšťané podporovali akademii pražskou,
|
---|
[16] |
o čemž svědčí prý kmotr Rozaciův, Misty Jan Kampanus ve spise
|
---|
[17] |
Calendarium beneficiorum Academiae Pragensi collatorum, Strenae
|
---|
[18] |
loco Anno 1616. Potom zmiňuje se Rozacius o p. J. Albr. starším
|
---|
[19] |
Křineckém z Ronova a praví, že promluvil „o fedrování a tištění“
|
---|
[20] |
knih z těchto příčin: I. aby pan Křinecký měl útěchu, že náleží
|
---|
[21] |
k následovníkům těch, kteří podporovali českou literaturu, II. aby
|
---|
[22] |
i jiným bylo uvedeno ve známost, že veda náklad na tuto práci vy-
|
---|
[23] |
hledává cti a slávy boží a prospěchu bližních; neboť prý „ačkoli řeči
|
---|
[24] |
tyto každodenní prvé tištěné byly, avšak byly bez výkladův,*%) a k tomu
|
---|
[25] |
již těch dostati a kaupiti se nemůže.“ Cti a slávy boží vyhledává prý
|
---|
[26] |
se vydáním díla Slovaciova 1. tím, že hospodářové a hospodyně zvláště
|
---|
[27] |
při ranních a večerních modlitbách mohou se s domácí čeládkou cvi-
|
---|
[28] |
čiti v pobožnosti, 2. tím, že mnohý může býti napomenut k pokání,
|
---|
[29] |
poněvadž praví se v tom spise každému pravda do očí. III. Před-
|
---|
[30] |
mluvu tuto napsal prý Rozacius také proto, aby pánové z Ronova
|
---|
[31] |
nelitovali nákladu, který věnovali na toto dílo. Poněvadž pak dříve,
|
---|
[32] |
než tato práce vytištěna byla, autor její, kněz Václav Slovacius,
|
---|
[33] |
(„kterýž tuto práci v 1. dílu léta 1615 začal“) zemřel (r. 1616), a
|
---|
[34] |
bylo potřebí ještě mnoho výkladův doplniti; požádán byl spisovatel
|
---|
[35] |
předmluvy, aby ji doplnil a vydal.
|
---|
[36] |
Podepsán jest: ,knéz Jan Rozacius Hofovsky, správce
|
---|
[37] |
církevní u sv. Mikuláše v Menším Městě Pražském, assessor konsistoře
|
---|
[38] |
Pražské pod obojí přijímajících.“ !®)
|
---|
[39] |
| 15) Jsou to „Celoroční řeči Boží z starého i nového Zákona . .. “, vytištěné
|
---|
[40] |
v Praze na St. Městě. Tohoto díla zachoval se jen list titulní, známý z musejního
|
---|
[41] |
tisku řečí postních 35 D 8, kamž jest přilepen za 2. listem přídeštným.
|
---|
[42] |
13) Ferd. Císař v předmluvě k své Postille („Chléb života“, r. 1892) připo-
|
---|