EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

200

míně těch, kteřížby náklad vynahražovati pomáhali, a mnozí vděčněji chrta anebo vyžle, nežli knihy svatého Augustina za dar by pfijali.* To vše ovšem neplatí o všech. Jsou vzácné výjimky. Rozacius připo- míná p. Bohuslava Hassištejnského z Lobkovic, jenž měl slavný a nákladný librář, pány z Rožmberka, p. Václava z Říčan a na Hořo- vicích, jenž mnoho vynakládal na knihy české, zvláště na knihy nábo- ženských výkladův, na mládence školní z důchodův svých jisté vyži- vení nařídil, i dával. Slova napsaná vlastní rukou pana Václava z Říčan na truhle, v níž tělo jeho odpočívá, ukazují, jakého užitku nabyl zmíněný český pán z poslouchání a čítání slova božího a z knih vzácných a pobožných; napsal to dvě léta před svou smrtí (rx. 1594). Na celé stránce Rozacius podává verše onoho epitafu. Připomíná pak ještě jiných českých pánův. Ze stavu městského též mnozí pečují o literarní vzdělání; mnozí měšťané podporovali akademii pražskou, o čemž svědčí prý kmotr Rozaciův, Misty Jan Kampanus ve spise Calendarium beneficiorum Academiae Pragensi collatorum, Strenae loco Anno 1616. Potom zmiňuje se Rozacius o p. J. Albr. starším Křineckém z Ronova a praví, že promluvil o fedrování a tištění knih z těchto příčin: I. aby pan Křinecký měl útěchu, že náleží k následovníkům těch, kteří podporovali českou literaturu, II. aby i jiným bylo uvedeno ve známost, že veda náklad na tuto práci vy- hledává cti a slávy boží a prospěchu bližních; neboť prý ačkoli řeči tyto každodenní prvé tištěné byly, avšak byly bez výkladův,*%) a k tomu již těch dostati a kaupiti se nemůže. Cti a slávy boží vyhledává prý se vydáním díla Slovaciova 1. tím, že hospodářové a hospodyně zvláště při ranních a večerních modlitbách mohou se s domácí čeládkou cvi- čiti v pobožnosti, 2. tím, že mnohý může býti napomenut k pokání, poněvadž praví se v tom spise každému pravda do očí. III. Před- mluvu tuto napsal prý Rozacius také proto, aby pánové z Ronova nelitovali nákladu, který věnovali na toto dílo. Poněvadž pak dříve, než tato práce vytištěna byla, autor její, kněz Václav Slovacius, (kterýž tuto práci v 1. dílu léta 1615 začal) zemřel (r. 1616), a bylo potřebí ještě mnoho výkladův doplniti; požádán byl spisovatel předmluvy, aby ji doplnil a vydal.

Podepsán jest: ,knéz Jan Rozacius Hofovsky, správce církevní u sv. Mikuláše v Menším Městě Pražském, assessor konsistoře Pražské pod obojí přijímajících. !®) | 15) Jsou to Celoroční řeči Boží z starého i nového Zákona . .. , vytištěné v Praze na St. Městě. Tohoto díla zachoval se jen list titulní, známý z musejního tisku řečí postních 35 D 8, kamž jest přilepen za 2. listem přídeštným.

13) Ferd. Císař v předmluvě k své Postille (Chléb života, r. 1892) připo-



Text viewManuscript line view