EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
189

[2]
dinou jeho byla česká vlast, o jejíž blaho duševní se staral.
[3]
Byl pravý kazatel lidový, vlastenec upřímvý, výborný knéz,
[4]
jenž z náboženství nečinil politiku, kněz snášelivý k ostatním stranám
[5]
náboženským, zvláště k přívržencům strauy podobojf. Postilla jeho
[6]
vyniká celkem správnou češtinou a znamenitým slohem.
[7]
Bavorovský sice nezískal si názvu zlatoústého jako šťastný Polák
[8]
Skarga, mistr jazyka, výtečně vládnoucí pathosem, ironif, hrou slov
[9]
i jinými prostředky řečnickými, ale ani on není bez působivé
[10]
ironie, též on mluví jadvně, názorně, lidově, nepřehání
[11]
a nerozpřádá, cit i humor, smysl pro působivou hru
[12]
slovní, a plastický jeho slob výhodně se odváží od
[13]
mělké záplavy veliké většiny tehdejších našich stili-
[14]
stův. (Vlček, I. 425.)

[15]
Dobrý, borlivý kazatel katolický byl též
[16]
Tomáš RBRešel (Reschelíus: Hradecký, přítel překladatele a vy-
[17]
davatele Stranénského (+ asi 1562). Viz o něm Sborník hist. [V. 1886,
[18]
článek Zíbrtův (str. 234—240, 293—301, 381—842). (Jir. II, 178).
[19]
R. 1561 vydal preklad postilly, kterou latinsky sepsal
[20]
Fridrieh Nausea Blancicampian, nékdy biskup vídeüsky.
[21]
Titul českého překladu zní: Kúzání křesťanská na evangelia, kteráž
[22]
se přes celý rok v nedělní a v sváteéní dni ótau, .. . nejprve
[23]
latině sepsaná, potom z též řeči na českau vyložena, vytištěna L. P.
[24]
MDLXI. (Univ. 54 C 231). Zmínčný biskup neukončil svých
[25]
kázání, proto je dokonal Rešel pomocí přítele svého
[26]
Jana Straněnského a přidal knim ještě jiná kázání na
[27]
svátky, které se světí v Pražském arcibiskupství; pramenem mu k tomu
[28]
byla dílem jiná kázání biskupa Fridricha (Centuriae homiliarum),
[29]
dílem jiní církevní učitelé. Zmínka o tom děje se v předmluvě
[30]
ke Kázáním, datované r. 1561.

[31]
Překlad jest věnován p. Joachymovi z Hradce a vy-
[32]
tištěn byl u Jiříka Melantricha z Aventinu. Druhé vydání pořídil
[33]
r. 1574 Jindřich Scribonius z Horsova, probost kostela Praź-
[34]
ského. R. 1578 dal je Scribonius vytisknouti po tfet!s po-
[35]
volenfm arcibiskupa Pražského Ant. Brusa, a věnoval je Adamovi
[36]
z Hradce.

[37]
O kázáních těchto praví Zíbyt: Obsah jejich jest ryze -
[38]
boženský. Spisovatel jeví všude séetlost v písmé sv. a
[39]
ve spisech sv. otců, z nichž učenými citáty jen jen plýtvá,
[40]
místy nevyčerpatelnou svou důkladností čtenáře una-
[41]
vuje. Že byla kniha Rešelova bedlivě čítána, svědčí mnohé pří-

[42]
13*


Text viewFacsimile