EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
179

[2]
nocích: Den tento uvedělní slove vůbec mezi křesťany neděle mod-
[3]
litebnä, a u některých jmenuje se neděle křížová od pověrné
[4]
ceremouie, a obyéeje lidini uvedenélio. s kfízi senosSeuf a pro-
[5]
cessí drzení, o nichż pamet se nalézá, že by okolo léta Páně
[6]
460. nejak$ Mammerkus, v Ürankrejchu Videnský biskup, z příčiny
[7]
jekéhos nebezpečenství a zemé třesení je ustavil, a potom papež toho
[8]
potvrdil. My pak den ten o nedeli toilitelmau v pravdé mfti a jme-
[9]
novati müzeme, opustic tu kifzovau, povérnau ceremonii. (L. 803).
[10]
Modliti sekrestan v duchu a v pravdé; prositi Boha,
[11]
aby ho vyslyšel Co prospěje modliti se páteře (jakž obyčej
[12]
mají lidé i mluvitíi i činiti), jestliže Bûb neuslysf?* (1. 801).
[13]
Jen Doha kíestan vzyvati, jen k nému se obraeeti s prosbou
[14]
o milost, skrze jméno Pina Ježíše. (I. 811) ,Bül uechce nás
[15]
míti obrácených k svatým, světicew, k Maryji Panně,
[16]
ale k sobé samému." (l. 480). Ale ,z krestanü nékteif mají
[17]
Paunu Maryji, kteréz se modl(, jiní svatého Mikuláše, jiní svatého
[18]
Haštala, jiní diblfky domovní, jiní dábly, jiní špalky, neb obrazy lité
[19]
nebo ryté. (I. 809). Svatí ani sami sobě spomoci nemoblí, všichni
[20]
pomoci Boží v Kristu obmyšlené potřebovali. Obrazové pak ani se
[21]
sami hnauti, ani co sobě opatřítí nemohau: tedy nemají vzývání býti,
[22]
jediné sám Bůh. (I. 810). Modliti se křesťan k Bohu za
[23]
sebe a za svć bliżni, ale zaživé, nikoliza mrtvé. (I. 813).

[24]
Proti Kristu a jeho svaté pravdé povstal Autikrist.
[25]
Tento ,proti Kristu a jeho néenf se postavuje, lidi od pravdy svo-
[26]
zuje, v bludy a bříchy uvodí. (L 722). Přichází proti-
[27]
venství od Antikrista, kterýž, když jemu člověk v jeho bludích
[28]
povoliti nechce, hued se bauří, mečem, ohněm, vězením ho trápí a
[29]
o život pfipravuje.* (I. 763). Vérní kftestané vSak se nelekají
[30]
protivenství Antikristovych. Lodička Kristova, církev ry-
[31]
térujíct", ode dävna jest zmítána bouří tohoto světa. A za našich
[32]
dnü, kdyZ Pán Büh obnovilkázánísvatéhoétentivtéchto
[33]
krajinách skrze Wiglefa, Husa a jiné: jak se to more dulo
[34]
a jak ještě podnes se bauří, zvámé takměř všechněm býti může.
[35]
A ovšem ještě po nás tak se díti bude..." (I. 352). Jak bídně
[36]
chová se svět Bohu odporný proti věrným křesťanům!
[37]
Nemůže ... na tom dosti míti, když věrné boží vyžene, vylauël,
[38]
statek, živnosti jim odejme: ale nad to... mordovati je usiluje, a to
[39]
ještě divné, dlauhé muky, trápení a smrti, jakž může nejukvutnéjsi,
[40]
beze vší lítosti jim čiví; jiné mrská, vězením trápí, některé kamenuje,
[41]
jiné dře, jiné osekává, pálí, peče ete. Tak svatý Štěpán kamenován.


Text viewFacsimile