[1] |
|
---|
[2] |
nocích: „Den tento uvedělní slove vůbec mezi křesťany neděle mod-
|
---|
[3] |
litebnä, a u některých jmenuje se neděle křížová od pověrné
|
---|
[4] |
ceremouie, a obyéeje lidini uvedenélio. s kfízi senosSeuf a pro-
|
---|
[5] |
cessí drzení, o nichż pamet se nalézá, že by okolo léta Páně
|
---|
[6] |
460. nejak$ Mammerkus, v Ürankrejchu Videnský biskup, z příčiny
|
---|
[7] |
jekéhos nebezpečenství a zemé třesení je ustavil, a potom papež toho
|
---|
[8] |
potvrdil. My pak den ten o nedeli toilitelmau v pravdé mfti a jme-
|
---|
[9] |
novati müzeme, opustic tu kifzovau, povérnau ceremonii.“ (L. 803).
|
---|
[10] |
Modliti má sekrestan v duchu a v pravdé; prositi má Boha,
|
---|
[11] |
aby ho vyslyšel „Co prospěje modliti se páteře (jakž obyčej
|
---|
[12] |
mají lidé i mluvitíi i činiti), jestliže Bûb neuslysf?* (1. 801).
|
---|
[13] |
Jen Doha má kíestan vzyvati, jen k nému se obraeeti s prosbou
|
---|
[14] |
o milost, „skrze jméno Pina Ježíše.“ (I. 811) ,Bül uechce nás
|
---|
[15] |
míti obrácených k svatým, světicew, k Maryji Panně,
|
---|
[16] |
ale k sobé samému." (l. 480). Ale ,z krestanü nékteif mají
|
---|
[17] |
Paunu Maryji, kteréz se modl(, jiní svatého Mikuláše, jiní svatého
|
---|
[18] |
Haštala, jiní diblfky domovní, jiní dábly, jiní špalky, neb obrazy lité
|
---|
[19] |
nebo ryté.“ (I. 809). „Svatí ani sami sobě spomoci nemoblí, všichni
|
---|
[20] |
pomoci Boží v Kristu obmyšlené potřebovali. Obrazové pak ani se
|
---|
[21] |
sami hnauti, ani co sobě opatřítí nemohau: tedy nemají vzývání býti,
|
---|
[22] |
jediné sám Bůh.“ (I. 810). Modliti se má křesťan k Bohu za
|
---|
[23] |
sebe a za svć bliżni, ale zaživé, nikoliza mrtvé. (I. 813).
|
---|
[24] |
Proti Kristu a jeho svaté pravdé povstal Autikrist.
|
---|
[25] |
Tento ,proti Kristu a jeho néenf se postavuje, lidi od pravdy svo-
|
---|
[26] |
zuje, v bludy a bříchy uvodí.“ (L 722). „Přichází proti-
|
---|
[27] |
venství od Antikrista, kterýž, když jemu člověk v jeho bludích
|
---|
[28] |
povoliti nechce, hued se bauří, mečem, ohněm, vězením ho trápí a
|
---|
[29] |
o život pfipravuje.* (I. 763). Vérní kftestané vSak se nelekají
|
---|
[30] |
protivenství Antikristovych. Lodička Kristova, „církev ry-
|
---|
[31] |
térujíct", ode dävna jest zmítána bouří tohoto světa. „A za našich
|
---|
[32] |
dnü, kdyZ Pán Büh obnovilkázánísvatéhoétentivtéchto
|
---|
[33] |
krajinách skrze Wiglefa, Husa a jiné: jak se to more dulo
|
---|
[34] |
a jak ještě podnes se bauří, zvámé takměř všechněm býti může.
|
---|
[35] |
A ovšem ještě po nás tak se díti bude..." (I. 352). Jak bídně
|
---|
[36] |
chová se „svět Bohu odporný“ proti věrným křesťanům!
|
---|
[37] |
„Nemůže ... na tom dosti míti, když věrné boží vyžene, vylauël,
|
---|
[38] |
statek, živnosti jim odejme: ale nad to... mordovati je usiluje, a to
|
---|
[39] |
ještě divné, dlauhé muky, trápení a smrti, jakž může nejukvutnéjsi,
|
---|
[40] |
beze vší lítosti jim čiví; jiné mrská, vězením trápí, některé kamenuje,
|
---|
[41] |
jiné dře, jiné osekává, pálí, peče ete. Tak svatý Štěpán kamenován.
|
---|