EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
173

[2]
leny na díly, obyčejné na tři artikule. Na . v kázání na
[3]
I. neděli adventni jedna 1. artikul o životu poctivém, kterýž máme
[4]
v tomto světě vésti, 2. artikal jest o střídmosti, 3. artikul jest,
[5]
kterak se v Krista Pána obláčíme.

[6]
Z postill směru reformačního v Čechách připomí:
[7]
náme ještě postillu Bohuslava Bepty Vysokomýtského,
[8]
potomka patricijské rodiny vysokomytské, faráte v Miletíné (4 1608).
[9]
Jeho Postilla evangelická (výkladové na evangelia nedělní, sváteční,
[10]
epištoly a na dni všední, střední a páteční) vyšla v Praze r. 1594.
[11]
(Klíč 122.) (Jg. 216, Jir. I. 65.). Bepta Vysokomýtský byl z kněží
[12]
pod obojí, kteřísehlásili knauceLutherově. Jinfstaro-
[13]
kališníci nechtěli uznati. Svou opposief proti Lutlerovi
[14]
zapírali vlastné svůj původ husitský. Luther uznal Husa, ale
[15]
domácí strana pod obojí husitský základ svůj zapírá
[16]
z politiky, představujíc se za nejstarší, a tudíž jedině oprávněné vy-
[17]
znání v zemi, vzniklé dávno před Husem. | Vlček I. 365—366).

[18]
Odpor proti nauce Lutherově vznikl dokonce i ve straně,
[19]
od níž se Luther odporu nenadál, ve straně českých bratří, kteří
[20]
z počátku s Lutherem sympatisovali. Původcem odporu byl
[21]
bratr Lukáš, který způsobil, že Jednota počata byvši ve dnech
[22]
únavy a hrůzy, jaké následovaly po bouři husitské, zachovala nevy-
[23]
hladitelný ráz původu svého a nedůtklivost téměř nervosní. (Denis,
[24]
K. s. č. 397). Bratr Lukáš poznav názory Lutherovy viděl
[25]
v nich nebezpečenství pro vauky, na jichž základech
[26]
byla Jednota zbudována. Hned r. 1522 odpověděl ostře na
[27]
vlídný list Lutherův Bratřím, po česku vytištěný. Hájí sedmi svátostí
[28]
a kněžského celibátu a zamítá lutherskou nauku o ospravedlnění
[29]
z pouhé víry. To je stanovisko zcela katolické. V jiných naukäch
[30]
však pokročil zase za Luthera. Učí o večeři Páně, že v svátosti
[31]
Kristus je přítomen toliko posvátně. Hlásí se k učení táborskému
[32]
o posvátném chlebě, o očistci aj., s Rokyvanou ptijímaje pouze kře-
[33]
sťanský půst. Tím opouští Petra Chelčického, jenž právě o pojímání
[34]
večeře Páně s Tábory se rozešel, a Jednotu přibližuje k vyznání
[35]
helvetskému. (Vlé. I. 372—373).

[36]
Bratr Lukáš byl spisovatel nad míru plodný. Spisy
[37]
jeho mají účel dogmaticky, cirkevnéorganisatorsky neho
[38]
obranný. Ale Lukáš nebyl stilista; spisy jeho jsou preplnény
[39]
polemikami, a ani formou svou se nezamlouvají; smysl bývá
[40]
často temný, nesrozumitelny. (Vlé. I. 3877). Hájil vuich prísné

[41]
12"


Text viewFacsimile