EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

173

leny na díly, obyčejné na tři artikule. Na . v kázání na I. neděli adventni jedna 1. artikul o životu poctivém, kterýž máme v tomto světě vésti, 2. artikal jest o střídmosti, 3. artikul jest, kterak se v Krista Pána obláčíme.

Z postill směru reformačního v Čechách připomí: náme ještě postillu Bohuslava Bepty Vysokomýtského, potomka patricijské rodiny vysokomytské, faráte v Miletíné (4 1608). Jeho Postilla evangelická (výkladové na evangelia nedělní, sváteční, epištoly a na dni všední, střední a páteční) vyšla v Praze r. 1594. (Klíč 122.) (Jg. 216, Jir. I. 65.). Bepta Vysokomýtský byl z kněží pod obojí, kteřísehlásili knauceLutherově. Jinfstaro- kališníci nechtěli uznati. Svou opposief proti Lutlerovi zapírali vlastné svůj původ husitský. Luther uznal Husa, ale domácí strana pod obojí husitský základ svůj zapírá z politiky, představujíc se za nejstarší, a tudíž jedině oprávněné vy- znání v zemi, vzniklé dávno před Husem. | Vlček I. 365—366).

Odpor proti nauce Lutherově vznikl dokonce i ve straně, od níž se Luther odporu nenadál, ve straně českých bratří, kteří z počátku s Lutherem sympatisovali. Původcem odporu byl bratr Lukáš, který způsobil, že Jednota počata byvši ve dnech únavy a hrůzy, jaké následovaly po bouři husitské, zachovala nevy- hladitelný ráz původu svého a nedůtklivost téměř nervosní. (Denis, K. s. č. 397). Bratr Lukáš poznav názory Lutherovy viděl v nich nebezpečenství pro vauky, na jichž základech byla Jednota zbudována. Hned r. 1522 odpověděl ostře na vlídný list Lutherův Bratřím, po česku vytištěný. Hájí sedmi svátostí a kněžského celibátu a zamítá lutherskou nauku o ospravedlnění z pouhé víry. To je stanovisko zcela katolické. V jiných naukäch však pokročil zase za Luthera. Učí o večeři Páně, že v svátosti Kristus je přítomen toliko posvátně. Hlásí se k učení táborskému o posvátném chlebě, o očistci aj., s Rokyvanou ptijímaje pouze kře- sťanský půst. Tím opouští Petra Chelčického, jenž právě o pojímání večeře Páně s Tábory se rozešel, a Jednotu přibližuje k vyznání helvetskému. (Vlé. I. 372—373).

Bratr Lukáš byl spisovatel nad míru plodný. Spisy jeho mají účel dogmaticky, cirkevnéorganisatorsky neho obranný. Ale Lukáš nebyl stilista; spisy jeho jsou preplnény polemikami, a ani formou svou se nezamlouvají; smysl bývá často temný, nesrozumitelny. (Vlé. I. 3877). Hájil vuich prísné

12"



Text viewManuscript line view