EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
158

[2]
2. (Jako 2. díl předešlé postilly): Postilla česká na ob-
[3]
zwldśtni sodtky celćho roku ...* 1546.

[4]
Celá postilla ve 4, r. 1553. (Jg. 215.)

[5]
Vydání z r. 1546. obsahuje předmluvu Spangenbergovu, Luthe-
[6]
rovu, a výklady na nedělní evangelia (jen na evangelia, neboť -
[7]
klady epištolní přidružily se k nim ve vydání z r. 1557.)

[8]
3. Postilla česká, anebo vajkladové na epištoly a «vangelia
[9]
nedělní i také sváteční přes celý rok z latinského a -
[10]
meckého jazyku v český přeložená, nyní pak v dobrý
[11]
pořádek a v jednu knihu uvedená, tak, jakž týž pořádek církev
[12]
křesťanská od první neděle adventní do poslední neděle po sy,
[13]
Trojici zachovává . . . K nížto přidáno jest patnáctero kázání
[14]
o mrtvých tělích, i také LX příkladův z písem svatých vybraných,
[15]
že se těla mrtvých mají pochovévati.. . Figurami péknÿmi ozdobena
[16]
a vytištěna v slavném říšském městě Normberce u Jana Montana
[17]
a Voldficha Neybera /. p. 1557, (Fol., un. 54 A 45, mus. 35 A 9,
[18]
540 listů). Pak jiné vydání z r. 1566 (Fol., un. 54 B 45). Postilla
[19]
tato délí se na 3 díly (strany): 1) Od 1. nedéle adv. aZ inel. Veliky
[20]
pátek; 2) od Hodu Božího Velikonočního do 1. neděle adventní;
[21]
3) výklady na epištoly a evangelia o svátcích přes celý rok. Před-
[22]
mluvy jsou tytéž jako ve vydání z r. 1546 a 1553. Jest místy
[23]
jizlivá proti katolíkům, čeština dobrä, dobropisemnost
[24]
špatnější. (Jg. 215.)

[25]
Spangenberg čerpal mnoho z postilly Lutherovy,
[26]
Korvínovy a j, jak připomíná v předmluvě. Ve výkladech svých
[27]
klade otázky a odpovědi na způsob katechismu.

[28]
Spangenberg užívá často ostrých slov proti kato-
[29]
líkům. Katolićti kněží, které nazývá svatoskutečníky a pokry-
[30]
tými papeženci (I 42%),*) prý myslí, že na jich pyšných slovích,
[31]
ceremoniích, kostelních nádhernostech a na římských odpustcích všecko
[32]
záleží... (1. 42%). V kázání na Zelený čtvrtek Špangenberg stěžuje
[33]
si na papežence, že učinili z velebné svátosti obět a uvedli
[34]
jednu mši po druhé, za mrtvé i za ty duše, kteréž se v jakéms očistci
[35]
zdržovati mély .... Odtud také původ svůj vzaly hrozné ohavnosti
[36]
rozličných mší, jako mše pokautní, kteréž se sloužily proti povětří,
[37]
proti válkám, proti drahotě, proti moru etc. A nebylo téměř žádné
[38]
nemoci a neb protivenstvi, kteréž by obzvláštní mšsa a neb sepsané
[39]
kolekty v msélu nemëlo .. . (I. 130*).

[40]
3) citováno z vydání z r. 1546.


Text viewFacsimile