158
2. (Jako 2. díl předešlé postilly): „Postilla česká na ob-
zwldśtni sodtky celćho roku ...* 1546.
Celá postilla ve 4, r. 1553. (Jg. 215.)
Vydání z r. 1546. obsahuje předmluvu Spangenbergovu, Luthe-
rovu, a výklady na nedělní evangelia (jen na evangelia, neboť vý-
klady epištolní přidružily se k nim až ve vydání z r. 1557.)
3. „Postilla česká, anebo vajkladové na epištoly a «vangelia
nedělní i také sváteční přes celý rok z latinského a ně-
meckého jazyku v český přeložená, nyní pak v dobrý
pořádek a v jednu knihu uvedená, tak, jakž týž pořádek církev
křesťanská od první neděle adventní až do poslední neděle po sy,
Trojici zachovává . . . K nížto přidáno jest patnáctero kázání
o mrtvých tělích, i také LX příkladův z písem svatých vybraných,
že se těla mrtvých mají pochovévati.. . Figurami péknÿmi ozdobena
a vytištěna v slavném říšském městě Normberce u Jana Montana
a Voldficha Neybera /. p. 1557“, (Fol., un. 54 A 45, mus. 35 A 9,
540 listů). Pak jiné vydání z r. 1566 (Fol., un. 54 B 45). — Postilla
tato délí se na 3 díly („strany“): 1) Od 1. nedéle adv. aZ inel. Veliky
pátek; 2) od Hodu Božího Velikonočního do 1. neděle adventní;
3) výklady na epištoly a evangelia o svátcích přes celý rok. Před-
mluvy jsou tytéž jako ve vydání z r. 1546 a 1553. „Jest místy
jizlivá proti katolíkům, čeština dobrä, dobropisemnost
špatnější.“ (Jg. 215.)
Spangenberg čerpal mnoho z postilly Lutherovy,
Korvínovy a j, jak připomíná v předmluvě. Ve výkladech svých
klade otázky a odpovědi na způsob katechismu.
Spangenberg užívá často ostrých slov proti kato-
líkům. Katolićti kněží, které nazývá „svatoskutečníky“ a „pokry-
tými papeženci“ (I 42%),*) prý myslí, „že na jich pyšných slovích,
ceremoniích, kostelních nádhernostech a na římských odpustcích všecko
záleží...“ (1. 42%). V kázání na Zelený čtvrtek Špangenberg stěžuje
si na „papežence“, že „učinili z velebné svátosti obět a uvedli
jednu mši po druhé, za mrtvé i za ty duše, kteréž se v jakéms očistci
zdržovati mély .... Odtud také původ svůj vzaly hrozné ohavnosti
rozličných mší, jako mše pokautní, kteréž se sloužily proti povětří,
proti válkám, proti drahotě, proti moru etc. A nebylo téměř žádné
nemoci a neb protivenstvi, kteréž by obzvláštní mšsa a neb sepsané
kolekty v msélu nemëlo .. .“ (I. 130*).
3) citováno z vydání z r. 1546.