EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
149

[2]
O ubrmanech a smlúvcích: ... (v písmě sv.) roz-
[3]
mlúvají (t. anděl s Pannou Marií) o ten pokoj, o to smífení . . ,
[4]
Pohled, milf élovééte, a podívaj se tém ubrmanuom a smlávcím, jakt
[5]
rokujf! (405).

[6]
Jak soudí Rokycana o válce?

[7]
Ve válce R. vidí zlo, které Bůh posílá na lidi proto, že jsou
[8]
hříšní: A mníte, že jest to darmo, kdyZ Pán Buoh dopustí . . . .
[9]
války ...?... Pomyslís-li a dás-li se Bohu vinen fka: ,A, nastojte,
[10]
toto války, nesnáze, vojny,... a snad jsem toho příčina svými
[11]
hříchy asnad jsau to moji hříchové učinili, a běda mněl? Nastojte,
[12]
nic toho neumí tento lid opuštěný od Bohal (429—430=). Na jiném
[13]
místě táže se: Bauří-li se to moře, tento hanebný svět? Jest-li co
[14]
válek a nesnází, ano království proti království, ano knížata proti
[15]
kníZatuom, lid proti lidu?* (341°). Zvláště vytýká, že Če-
[16]
chové oddávajíseválce zřemesla: Hyne-li tu co lidí a zvlášť
[17]
Čechuov tato léta? Mnoho-li se oni na to ptají, kdo jest křiv a kdo
[18]
jest práv, aby k pravému jeli? Na toť se oni ptají, kdežť více
[19]
dávají, a byť věděli, kdo jest práv a křiv, za tof slibuj, Ze by mnozí
[20]
jeli i k křivému, když by více dal. Ba byť ďábel z horaucího pekla
[21]
zavolal vojnu, za toť slibuj, že by se nalezli mnozí Čechové, by
[22]
jeli, kdyby jedno dosti dávali. (342%. O válkách vůbec soudí
[23]
R.: s... z těch válek nic jiného než povětří křikem chudých lidí plní
[24]
se, země krví a peklo dušemi! (3965). Příčinu válek R. vidí
[25]
též vsebelásce a pýše lidské: Z čeho tyto války, nesnáze,
[26]
mordové, než z toho, že se lidé sami milují, hrdí, nadutí, pyšní, aby
[27]
jeden nad druhým byl? Ješto těmi válkami nic dobrého nepřichází,
[28]
než jedno, že země bývá krví naplněna, povětří křikem od vdov
[29]
a sirotkův, od lidí chudých, ano je drau, laupí, a peklo dusemi bývá
[30]
naplněno. Račiž ty, milý Bože, ty války sstaviti a dáti
[31]
pokoj vedle své vuolel (408°—4085).

[32]
Úhrnem jeví se nám Rokycana v Postille jako po-
[33]
suzovatel přísný. Náboženská horlivost sváděla
[34]
jej často do krajností. Vinu toho nese ovšem hlavně
[35]
tehdejší pohnutá doba. Reakce totiž, za gubernátorství Jiřího
[36]
Poděbradského tlumená, se samostatnou vládou Ladislava Pohrobka pro-
[37]
pukla znovu. Zejména po smrti fanatickéko Kapistrana v 1. 1456
[38]
a 1457 dostupovala vrcholu. Tehdy ... utiskovaný kazatel týnský

[39]
. rozpomnól se na radu Chelčického, že lépe jest se báti Boha
[40]
než lidí, a současný život podrobuje ostré kritice, při čemž i naukou


Text viewFacsimile