EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

149

O ubrmanech a smlúvcích: ... (v písmě sv.) roz- mlúvají (t. anděl s Pannou Marií) o ten pokoj, o to smífení . . , Pohled, milf élovééte, a podívaj se tém ubrmanuom a smlávcím, jakt rokujf! (405).

Jak soudí Rokycana o válce?

Ve válce R. vidí zlo, které Bůh posílá na lidi proto, že jsou hříšní: A mníte, že jest to darmo, kdyZ Pán Buoh dopustí . . . . války ...?... Pomyslís-li a dás-li se Bohu vinen fka: ,A, nastojte, toto války, nesnáze, vojny,... a snad jsem toho příčina svými hříchy asnad jsau to moji hříchové učinili, a běda mněl? Nastojte, nic toho neumí tento lid opuštěný od Bohal (429—430=). Na jiném místě táže se: Bauří-li se to moře, tento hanebný svět? Jest-li co válek a nesnází, ano království proti království, ano knížata proti kníZatuom, lid proti lidu?* (341°). Zvláště vytýká, že Če- chové oddávajíseválce zřemesla: Hyne-li tu co lidí a zvlášť Čechuov tato léta? Mnoho-li se oni na to ptají, kdo jest křiv a kdo jest práv, aby k pravému jeli? Na toť se oni ptají, kdežť více dávají, a byť věděli, kdo jest práv a křiv, za tof slibuj, Ze by mnozí jeli i k křivému, když by více dal. Ba byť ďábel z horaucího pekla zavolal vojnu, za toť slibuj, že by se nalezli mnozí Čechové, by jeli, kdyby jedno dosti dávali. (342%. O válkách vůbec soudí R.: s... z těch válek nic jiného než povětří křikem chudých lidí plní se, země krví a peklo dušemi! (3965). Příčinu válek R. vidí též vsebelásce a pýše lidské: Z čeho tyto války, nesnáze, mordové, než z toho, že se lidé sami milují, hrdí, nadutí, pyšní, aby jeden nad druhým byl? Ješto těmi válkami nic dobrého nepřichází, než jedno, že země bývá krví naplněna, povětří křikem od vdov a sirotkův, od lidí chudých, ano je drau, laupí, a peklo dusemi bývá naplněno. Račiž ty, milý Bože, ty války sstaviti a dáti pokoj vedle své vuolel (408°—4085).

Úhrnem jeví se nám Rokycana v Postille jako po- suzovatel přísný. Náboženská horlivost sváděla jej často do krajností. Vinu toho nese ovšem hlavně tehdejší pohnutá doba. Reakce totiž, za gubernátorství Jiřího Poděbradského tlumená, se samostatnou vládou Ladislava Pohrobka pro- pukla znovu. Zejména po smrti fanatickéko Kapistrana v 1. 1456 a 1457 dostupovala vrcholu. Tehdy ... utiskovaný kazatel týnský

. rozpomnól se na radu Chelčického, že lépe jest se báti Boha než lidí, a současný život podrobuje ostré kritice, při čemž i naukou



Text viewManuscript line view