EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
145

[2]
Nejvíce horlí však prot? ženám, které si prý
[3]
zvláště libují vy pýše a nádheře. Obecně praví, že toto jest
[4]
vira křesťanská, aby ženy k uokrase nepožívaly stříbra, zlata, ani
[5]
perel a raucha drahého. (66b). Ale ženy toho nedbají nepřipomína-
[6]
jíce si slov svatých apoštolů Petra a Pavla, kteří napomínali
[7]
ženy křesťanské, aby nechaly zlata, stříbra, perel a roucha drahého.
[8]
(167^, 174". Kazatelà neuposlechnou, véelijak se vymlou-
[9]
vajíce: ,U', pry, па nás to slust!* Ba, je&tét se zbaurf na knéze, ktery
[10]
proti tomu mluví: ,U*, pry, ,nevérnf popi, cof oni tu mluví? Zdali nevíme,
[11]
jak máme choditi ?/* (167^). A tot oni váe vymluví: ,U, na nás to sluší !
[12]
Aj, co to Skodf panné, vénec ?*, Zet oni kaZdy hfích vymluví*. (401^» 402»,
[13]
pod, 2015). Zvláště kárá u žen dlouhé roucho, které se za nimi
[14]
vleče: mluví o ocasech (t. j. o vlečkách), které se po nich plíží (7*),
[15]
o blánách, které se po nich smykaji (118°), a täZe se Zen: Skuro-li
[16]
ujmete těch ocasův, aby se po vás nesmýkaly sukně, blány, kožichy ? -
[17]
(408%). Mají raucho pyšné, hrdé nad míru, ano se za povleče,
[18]
blány neb saukně. (201°). Mluví proti účesu na hlavách ženských,
[19]
proti chomautům velikým na hlavách (7%, 118% 401) a j.), nazývaje
[20]
ženy s takovým účesem chomautnicemi (303%), mluví proti ženám,
[21]
ješto se líčí, ješto tváří natahují: bude drchta stará, ana vy-
[22]
táhne čelo, vrásky aby nebyly na tváři. Anoť sobě čela trhají, škubau,
[23]
ono lilfky délajf...* (189); horli proti rüZencüm, ,páterüm korá-
[24]
lovým, jež ženy rády nosí (7", 285%), proti perlovym véncüm", prstenüm,
[25]
(401), atd. I do kostela chodívají ženy pyšně, v nádherném rouße,
[26]
které tam stavína odiv: ... ženy mladé, přípravné, pyšné, hrdé, tam ruce
[27]
ztáhají na oltář s frýžemi perlovými, čistými... (265%, jdau do
[28]
kostela jako Diany, ... coż se mohau najpyśnóji pripraviti, to s tím
[29]
k tělu Božímu do kostela pújdau ,... kteráž by korálového páteře
[30]
na ruce v kostele neměla, však by (ji) ďábel nebo křeč zlámal .. !
[31]
(285. Žena jde do kostela, ano se povleče po sukně, rukávy, blány,
[32]
a hlava jako chomüt veliká, ano perloví věnci, páteři, prsteny na
[33]
rukú. (4015).

[34]
I dává R.lidu za vzor svatého Václava: Svatý Václav,
[35]
že rád u mše pomáhal, vždy v sprostném rauše šel do kostela. AZ
[36]
jeliž z kostela přišel, tepru na se vzal knížecí raucho. A toto při-
[37]
praví se jako k tanci do kostela a jako modly...* (384*-b).

[38]
Zvláště k hodům božím lid vymýšlí sobě všeliká drahá roucha;
[39]
myslí na to, ono aby k hoduom měli raucho nové, krásné, pyšné,
[40]
ono aby sobě věncuov fiolovych nadélali, ono i ono ,.. (125%).


Text viewFacsimile