[1] |
|
---|
[2] |
Nejvíce horlí však prot? ženám, které si prý
|
---|
[3] |
zvláště libují vy pýše a nádheře. Obecně praví, že „toto jest
|
---|
[4] |
vira křesťanská, aby ženy k uokrase nepožívaly stříbra, zlata, ani
|
---|
[5] |
perel a raucha drahého.“ (66b). Ale ženy toho nedbají nepřipomína-
|
---|
[6] |
jíce si slov svatých apoštolů Petra a Pavla, kteří napomínali
|
---|
[7] |
ženy křesťanské, aby nechaly zlata, stříbra, perel a roucha drahého.
|
---|
[8] |
(167^, 174". Kazatelà neuposlechnou, véelijak se vymlou-
|
---|
[9] |
vajíce: ,U', pry, ‚па nás to slust!* Ba, je&tét se zbaurf na knéze, ktery
|
---|
[10] |
proti tomu mluví: ,U*, pry, ,nevérnf popi, cof oni tu mluví? Zdali nevíme,
|
---|
[11] |
jak máme choditi ?/* (167^). A tot oni váe vymluví: ,U, na nás to sluší !
|
---|
[12] |
Aj, co to Skodf panné, vénec ?*, Zet oni kaZdy hfích vymluví*. (401^»— 402»,
|
---|
[13] |
pod, 2015). Zvláště kárá u žen dlouhé roucho, které se za nimi
|
---|
[14] |
vleče: mluví o „ocasech“ (t. j. o vlečkách), které se po nich plíží (7*),
|
---|
[15] |
o „blánách“, které se po nich smykaji (118°), a täZe se Zen: „Skuro-li
|
---|
[16] |
ujmete těch ocasův, aby se po vás nesmýkaly sukně, blány, kožichy ?“ -
|
---|
[17] |
(408%). „Mají raucho pyšné, hrdé nad míru, ano se za ní povleče,
|
---|
[18] |
blány neb saukně“. (201°). Mluví proti účesu na hlavách ženských,
|
---|
[19] |
proti „chomautům velikým na hlavách“ (7%, 118% 401) a j.), nazývaje
|
---|
[20] |
ženy s takovým účesem „chomautnicemi“ (303%), mluví proti ženám,
|
---|
[21] |
„ješto se líčí, ješto tváří natahují“: „bude drchta stará, ana vy-
|
---|
[22] |
táhne čelo, vrásky aby nebyly na tváři. Anoť sobě čela trhají, škubau,
|
---|
[23] |
ono lilfky délajf...* (189); horli proti rüZencüm, ,páterüm korá-
|
---|
[24] |
lovým“, jež ženy rády nosí (7", 285%), „proti perlovym véncüm", prstenüm,
|
---|
[25] |
(401), atd. I do kostela chodívají ženy pyšně, v nádherném rouße,
|
---|
[26] |
které tam stavína odiv: „... ženy mladé, přípravné, pyšné, hrdé, tam ruce
|
---|
[27] |
ztáhají na oltář s frýžemi perlovými, čistými...“ (265%, jdau „do
|
---|
[28] |
kostela jako Diany, ... coż se mohau najpyśnóji pripraviti, to s tím
|
---|
[29] |
k tělu Božímu do kostela pújdau ,... kteráž by korálového páteře
|
---|
[30] |
na ruce v kostele neměla, však by (ji) ďábel nebo křeč zlámal .. !“
|
---|
[31] |
(285. Žena jde do kostela, „ano se povleče po ní sukně, rukávy, blány,
|
---|
[32] |
a hlava jako chomüt veliká, ano perloví věnci, páteři, prsteny na
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
I dává R.lidu za vzor svatého Václava: „Svatý Václav,
|
---|
[35] |
že rád u mše pomáhal, vždy v sprostném rauše šel do kostela. AZ
|
---|
[36] |
jeliž z kostela přišel, tepru na se vzal knížecí raucho. A toto při-
|
---|
[37] |
praví se jako k tanci do kostela a jako modly...* (384*-b).
|
---|
[38] |
Zvláště k hodům božím lid vymýšlí sobě všeliká drahá roucha;
|
---|
[39] |
myslí na to, „ono aby k hoduom měli raucho nové, krásné, pyšné,
|
---|
[40] |
ono aby sobě věncuov fiolovych nadélali, ono i ono ,..“ (125%).
|
---|