[1] |
|
---|
[2] |
Z rozdílu stavů plyne vzájemná řevnivost. Stav nad stavem chce
|
---|
[3] |
vynikati, vyšší stavy pohlížejí na nižší se zjevným opovržením. Bude
|
---|
[4] |
se nám to jeviti v úvahách o poměru bohatých k chudině a o roz-
|
---|
[5] |
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
Lidé bohatí žijí v přepychu a nádheře; proto jsou často pyšní,
|
---|
[8] |
nadutí, a pohlížejí s opovržením na chudinu. Jest to neláska, nemilo-
|
---|
[9] |
srdenstvi a nespravedlnost vůči chudině, která snáší mnoho útiskův.
|
---|
[10] |
Rokycana často zastává se chudých proti boháčům
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
Tak chválí na př. chudé, že bývají k Bohu vděčnější než
|
---|
[13] |
bohatí: „Ba, mnedle, ještě vy, ješto vám dal Buoh více nad jiné statků,
|
---|
[14] |
zboží, více-li jemu děkujete? Ba, zajisté že méně! Však jest to na
|
---|
[15] |
oko viděti. Tam v zimě uzříš, ano ty babky chudé, kmetilkové i hned
|
---|
[16] |
raníčko tlukau se u kostela třesauce se zimau. A tito bohatí leží,
|
---|
[17] |
spí, ztahají se a mohauc jíti, ano kožichův, šub, blán hojně. I mníte
|
---|
[18] |
vy, že proto trpěti nebudete? . . . A nyní též spí, až bude po
|
---|
[19] |
msech, a slovo Boží nevoní jim. Strach zajisté; že vám mnohým to
|
---|
[20] |
zboží bude příčina k horaucimu peklu ...* (190*="); „onenno chudy,
|
---|
[21] |
nebožátko, pojí zelí anebo polévky a druhdy chleba suchého a vody
|
---|
[22] |
se napí, a chválí milého Boha, děkuje, ješto tento (bohatý) dosti
|
---|
[23] |
maje, toho neučiní.“ (390). „Človčk chudý, ješto Boha miluje, nětco málo
|
---|
[24] |
pojí polévky a neb hráchu a druhdy masa kauska nebude, a děkuje,
|
---|
[25] |
chválí milého Boha z toho. A onino páni dmýchají sobě nad krměmi,
|
---|
[26] |
nad zvěřinú, a nepomyslí, byť Bohu poděkovali. Proč? Proto, neb ne-
|
---|
[27] |
|
---|
[28] |
Chudí bývají zbožnější než bohatí; také přistupují raději ke
|
---|
[29] |
stolu Páně: „Tito lidé chudí, kmetikove, babky, i hned před sví-
|
---|
[30] |
táním lezau k kostelu a tlukau se a přese všecky mše v kostele budau,
|
---|
[31] |
a doma se druhdy nic nevaří. Ale tito bohatí leží, protahu i se. A na
|
---|
[32] |
chvíli se vrazí do kostela, nuž rauče zase! Mnoho-li vídáte těch bo-
|
---|
[33] |
hatých, ani k tělu Božímu jdau? Ano, slibuj! Voníť jim? Hádaj, na-
|
---|
[34] |
lez-li by tu druhé pány, panoše, ješto ode dvaceti let nepřijímali ?
|
---|
[35] |
Vím v jistoté, že by našel!“ (37). „Kteří častěji jdau k tělu Božímu,
|
---|
[36] |
ti-li chudí, zavržení, čili onino páni velicí, znamenití? Aj, bylo by
|
---|
[37] |
hanba páně milosti !“ (122%).
|
---|
[38] |
R. žaluje často na wópení nebohé chudiny. Příčinu utrpení
|
---|
[39] |
vidí hlavně v tom, že „vždy tu lidé hledí, kdež jest něco mocného,
|
---|
[40] |
urozeného a znamenitého, ale byť bylo najlepší a jest chudé, od
|
---|
[41] |
světa opovržené, tuť ucha neztáhnan...“ (27%).
|
---|
[42] |
Jubilejních spisů č. XII. 10
|
---|