EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
139

[2]
Z rozdílu stavů plyne vzájemná řevnivost. Stav nad stavem chce
[3]
vynikati, vyšší stavy pohlížejí na nižší se zjevným opovržením. Bude
[4]
se nám to jeviti v úvahách o poměru bohatých k chudině a o roz-
[5]
manitosti krojüv.

[6]
Poměr bohatých k chudým.

[7]
Lidé bohatí žijí v přepychu a nádheře; proto jsou často pyšní,
[8]
nadutí, a pohlížejí s opovržením na chudinu. Jest to neláska, nemilo-
[9]
srdenstvi a nespravedlnost vůči chudině, která snáší mnoho útiskův.
[10]
Rokycana často zastává se chudých proti boháčům
[11]
vůbec.

[12]
Tak chválí na . chudé, že bývají k Bohu vděčnější než
[13]
bohatí: Ba, mnedle, ještě vy, ješto vám dal Buoh více nad jiné statků,
[14]
zboží, více-li jemu děkujete? Ba, zajisté že méně! Však jest to na
[15]
oko viděti. Tam v zimě uzříš, ano ty babky chudé, kmetilkové i hned
[16]
raníčko tlukau se u kostela třesauce se zimau. A tito bohatí leží,
[17]
spí, ztahají se a mohauc jíti, ano kožichův, šub, blán hojně. I mníte
[18]
vy, že proto trpěti nebudete? . . . A nyní též spí, bude po
[19]
msech, a slovo Boží nevoní jim. Strach zajisté; že vám mnohým to
[20]
zboží bude příčina k horaucimu peklu ...* (190*="); onenno chudy,
[21]
nebožátko, pojí zelí anebo polévky a druhdy chleba suchého a vody
[22]
se napí, a chválí milého Boha, děkuje, ješto tento (bohatý) dosti
[23]
maje, toho neučiní. (390). Človčk chudý, ješto Boha miluje, nětco málo
[24]
pojí polévky a neb hráchu a druhdy masa kauska nebude, a děkuje,
[25]
chválí milého Boha z toho. A onino páni dmýchají sobě nad krměmi,
[26]
nad zvěřinú, a nepomyslí, byť Bohu poděkovali. Proč? Proto, neb ne-
[27]
milují Boha (338).

[28]
Chudí bývají zbožnější než bohatí; také přistupují raději ke
[29]
stolu Páně: Tito lidé chudí, kmetikove, babky, i hned před sví-
[30]
táním lezau k kostelu a tlukau se a přese všecky mše v kostele budau,
[31]
a doma se druhdy nic nevaří. Ale tito bohatí leží, protahu i se. A na
[32]
chvíli se vrazí do kostela, nuž rauče zase! Mnoho-li vídáte těch bo-
[33]
hatých, ani k tělu Božímu jdau? Ano, slibuj! Voníť jim? Hádaj, na-
[34]
lez-li by tu druhé pány, panoše, ješto ode dvaceti let nepřijímali ?
[35]
Vím v jistoté, že by našel! (37). Kteří častěji jdau k tělu Božímu,
[36]
ti-li chudí, zavržení, čili onino páni velicí, znamenití? Aj, bylo by
[37]
hanba páně milosti ! (122%).

[38]
R. žaluje často na wópení nebohé chudiny. Příčinu utrpení
[39]
vidí hlavně v tom, že vždy tu lidé hledí, kdež jest něco mocného,
[40]
urozeného a znamenitého, ale byť bylo najlepší a jest chudé, od
[41]
světa opovržené, tuť ucha neztáhnan... (27%).

[42]
Jubilejních spisů č. XII. 10


Text viewFacsimile