EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

139

Z rozdílu stavů plyne vzájemná řevnivost. Stav nad stavem chce vynikati, vyšší stavy pohlížejí na nižší se zjevným opovržením. Bude se nám to jeviti v úvahách o poměru bohatých k chudině a o roz- manitosti krojüv.

Poměr bohatých k chudým.

Lidé bohatí žijí v přepychu a nádheře; proto jsou často pyšní, nadutí, a pohlížejí s opovržením na chudinu. Jest to neláska, nemilo- srdenstvi a nespravedlnost vůči chudině, která snáší mnoho útiskův. Rokycana často zastává se chudých proti boháčům vůbec.

Tak chválí na . chudé, že bývají k Bohu vděčnější než bohatí: Ba, mnedle, ještě vy, ješto vám dal Buoh více nad jiné statků, zboží, více-li jemu děkujete? Ba, zajisté že méně! Však jest to na oko viděti. Tam v zimě uzříš, ano ty babky chudé, kmetilkové i hned raníčko tlukau se u kostela třesauce se zimau. A tito bohatí leží, spí, ztahají se a mohauc jíti, ano kožichův, šub, blán hojně. I mníte vy, že proto trpěti nebudete? . . . A nyní též spí, bude po msech, a slovo Boží nevoní jim. Strach zajisté; že vám mnohým to zboží bude příčina k horaucimu peklu ...* (190*="); onenno chudy, nebožátko, pojí zelí anebo polévky a druhdy chleba suchého a vody se napí, a chválí milého Boha, děkuje, ješto tento (bohatý) dosti maje, toho neučiní. (390). Človčk chudý, ješto Boha miluje, nětco málo pojí polévky a neb hráchu a druhdy masa kauska nebude, a děkuje, chválí milého Boha z toho. A onino páni dmýchají sobě nad krměmi, nad zvěřinú, a nepomyslí, byť Bohu poděkovali. Proč? Proto, neb ne- milují Boha (338).

Chudí bývají zbožnější než bohatí; také přistupují raději ke stolu Páně: Tito lidé chudí, kmetikove, babky, i hned před sví- táním lezau k kostelu a tlukau se a přese všecky mše v kostele budau, a doma se druhdy nic nevaří. Ale tito bohatí leží, protahu i se. A na chvíli se vrazí do kostela, nuž rauče zase! Mnoho-li vídáte těch bo- hatých, ani k tělu Božímu jdau? Ano, slibuj! Voníť jim? Hádaj, na- lez-li by tu druhé pány, panoše, ješto ode dvaceti let nepřijímali ? Vím v jistoté, že by našel! (37). Kteří častěji jdau k tělu Božímu, ti-li chudí, zavržení, čili onino páni velicí, znamenití? Aj, bylo by hanba páně milosti ! (122%).

R. žaluje často na wópení nebohé chudiny. Příčinu utrpení vidí hlavně v tom, že vždy tu lidé hledí, kdež jest něco mocného, urozeného a znamenitého, ale byť bylo najlepší a jest chudé, od světa opovržené, tuť ucha neztáhnan... (27%).

Jubilejních spisů č. XII. 10



Text viewManuscript line view