EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
137

[2]
vládnúc, abyšte těžce nespadli, nevšedše v ta vladařství skrze Krista l
[3]
(223°). Na jiném místě praví, že, kdo vchází v duostojenství . .
[4]
pro ehlábu, aby byl ctén nad jiné, tenť není pastýř, ale zloděj a lotr.
[5]
Neb krade ten auřad lidem dobrým, kteříž sau toho hodni, a on sobě
[6]
osobuje cizí věc, totiž auřad a požitky jeho, bez vuole Boží, a tak jest
[7]
zloděj. Druhé, že v tom úřadě jsa nehodně, morduje sám svú duši
[8]
a zlým příkladem jiných, a tak jest lotr, ješto lidi morduje bezprávně.
[9]
(225-5). K snaze po povýšení připojuje se však také strach, aby místo
[10]
jednou dosažené nebylo zase ztraceno; proto prý nevyznává se všude
[11]
pravda, která by byla mnohým nemilá a pro kterou by následovaly
[12]
útisky, po případě sesazení: V písmě sv. vodnatelný stál před Kristem
[13]
a mlčel, poněvadž se bál zákonníkův, aby ho nekázali ukamenovati.
[14]
Rok. applikuje to na lidi, ješto nesmějí pro bázeň pravdy vyzná-
[15]
vati,... aby s auřadův nebyli ssazeni. (382^).

[16]
O soudních úřednících viz doleji při úvahách o právech a
[17]
soudech.

[18]
Český venkov. O sedlácích. Selský lid jeví přece více péče osvou
[19]
spásu, než lid městský; vidí se to ve snaze, aby měl dobré kněží:
[20]
Sedláčkové, nebožátka, rádi by měli (t. dobré kněží), i nemohau
[21]
miti! (104°). Proč? Protože se v příčině města o nestarají. Ale
[22]
prece i na venkové jeví se odpor proti dobrým kněžím : Ba i sedlákuom
[23]
(kněz se těžko slíbí). Jedneť kněz bude mluviti pravdu a jim mluviti
[24]
proti jich hříchuom a neřáduom, uzříš, aniť hned hledí zmazati,
[25]
v nětčem popadnúti a potom obżalovati.* (327*—b),

[26]
Sedlákům R. vytýká, že jsou často nespravedliví neměříce
[27]
a nevážíce poctivě: . . . Ba i sedlák, kdež muož vértele nedosauti,
[28]
nedospe, na lokti natáhne, což muož najvíc, co muož najkratší, to
[29]
. U váze nedováží, nedoměří, zadrží atd. (253b).

[30]
Sedláci trpí útisky od pánův, kteří je vydírají a olupují,
[31]
a ještě kázní to nazývají (71%); sedlści, nebozdci, musi vynaklddati
[32]
mnoho na rozpustilosti a na přepych zbujnělého panstva (7* a j.);
[33]
veliké daně a roboty těžké je tíží (239%). Doklady viz doleji ve stati
[34]
o poměru bohatých k chudým.

[35]
Hospodář, hospodyně a čeleď.

[36]
Hospodář a hospodyně mají se starati o svou čeleď jako
[37]
rodiče o dítky. Především wají k tomu hleděti, aby čeleď byla pilna Boha
[38]
a jeho přikázání, mají ji vésti k poznání Boha. (19). Děje
[39]
se tak? Máte-li vy, hospodáři, hospodyně, o svau čeled velikau
[40]
pěči, aby oni Ježíše znali? (26° a j.). Nikoliv! A vy, hospodáři,


Text viewFacsimile