EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

137

vládnúc, abyšte těžce nespadli, nevšedše v ta vladařství skrze Krista l (223°). Na jiném místě praví, že, kdo vchází v duostojenství . . pro ehlábu, aby byl ctén nad jiné, tenť není pastýř, ale zloděj a lotr. Neb krade ten auřad lidem dobrým, kteříž sau toho hodni, a on sobě osobuje cizí věc, totiž auřad a požitky jeho, bez vuole Boží, a tak jest zloděj. Druhé, že v tom úřadě jsa nehodně, morduje sám svú duši a zlým příkladem jiných, a tak jest lotr, ješto lidi morduje bezprávně. (225-5). K snaze po povýšení připojuje se však také strach, aby místo jednou dosažené nebylo zase ztraceno; proto prý nevyznává se všude pravda, která by byla mnohým nemilá a pro kterou by následovaly útisky, po případě sesazení: V písmě sv. vodnatelný stál před Kristem a mlčel, poněvadž se bál zákonníkův, aby ho nekázali ukamenovati. Rok. applikuje to na lidi, ješto nesmějí pro bázeň pravdy vyzná- vati,... aby s auřadův nebyli ssazeni. (382^).

O soudních úřednících viz doleji při úvahách o právech a soudech.

Český venkov. O sedlácích. Selský lid jeví přece více péče osvou spásu, než lid městský; vidí se to ve snaze, aby měl dobré kněží: Sedláčkové, nebožátka, rádi by měli (t. dobré kněží), i nemohau miti! (104°). Proč? Protože se v příčině města o nestarají. Ale prece i na venkové jeví se odpor proti dobrým kněžím : Ba i sedlákuom (kněz se těžko slíbí). Jedneť kněz bude mluviti pravdu a jim mluviti proti jich hříchuom a neřáduom, uzříš, aniť hned hledí zmazati, v nětčem popadnúti a potom obżalovati.* (327*—b),

Sedlákům R. vytýká, že jsou často nespravedliví neměříce a nevážíce poctivě: . . . Ba i sedlák, kdež muož vértele nedosauti, nedospe, na lokti natáhne, což muož najvíc, co muož najkratší, to . U váze nedováží, nedoměří, zadrží atd. (253b).

Sedláci trpí útisky od pánův, kteří je vydírají a olupují, a ještě kázní to nazývají (71%); sedlści, nebozdci, musi vynaklddati mnoho na rozpustilosti a na přepych zbujnělého panstva (7* a j.); veliké daně a roboty těžké je tíží (239%). Doklady viz doleji ve stati o poměru bohatých k chudým.

Hospodář, hospodyně a čeleď.

Hospodář a hospodyně mají se starati o svou čeleď jako rodiče o dítky. Především wají k tomu hleděti, aby čeleď byla pilna Boha a jeho přikázání, mají ji vésti k poznání Boha. (19). Děje se tak? Máte-li vy, hospodáři, hospodyně, o svau čeled velikau pěči, aby oni Ježíše znali? (26° a j.). Nikoliv! A vy, hospodáři,



Text viewManuscript line view