EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
podobu spíše katechetickou, přece v nalézáme tu a tam
[2]
drobty, které se vztahují k mravům a zvykům obyva-
[3]
telstva. Tak praví Menéík ve svém pojednání a podává ukázky,
[4]
v nichž jest množství narážek kulturně historických, o ži-
[5]
votě kněží, o zvycích a pověrách tehdejších, a j.

[6]
J. JInEČEK referuje v Časopise kat. duch. 1864 o rukopise
[7]
c. k. bibliotheky olomoucké (sign. 2.IIL 8.). Jest to foliant
[8]
o 150 listech hrubého, tlustého papíru. Na 9. listu počíná se teprve
[9]
text, jenZ jest nadepsán: Incipitur postilla de tempore ho-
[10]
norabilis viri domini Mylicii predicatoris pragensis.
[11]
Napřed položena jest předmluva, v níž ukazuje se horoucí po-
[12]
vaha Milíčova. Jireček podává delší ukázku z předmluvy. Uvá-
[13]
dímé z ni tento vyńatek: Scis, Domine, quod virtus in me non est,
[14]
nec cognovi literaturam. Quomodo ego in tuas potencias introibo et pro
[15]
justitia pugnabo, nisi docueris me a iuventute mea et me usque ad sene-
[16]
ctutem non relinquas, ut senectus mea sit in vinea uberi et non deficiam
[17]
in confitendo justitiam et veritatem ? Cum deficerit virtus mea, ut vocentur
[18]
hii sermones gracie Dei, nullis procedentibus meritus, sed preveniente
[19]
me nuntia tua, ut non ingerat se sathanas, transfigurans se in angelum
[20]
lucis, nec suggerat michi errorem pro veritate, nec ponat mihi tenebras
[21]
]ucem et lucem tenebras, amarum dulce et dulce amarum, malum bonum et
[22]
bonum malum .. Ideo peto, da michi palatum sanum, quo discernam
[23]
verum a falso . . Aperi michi thesauros infimorum sermonum tuorum, ut
[24]
intelligam et confiderem ab inicio viam tuam, quo modo te sequar . .
[25]
Konéí pak takto: ,Hec tua me caritas ab omni (me) faciat corruptela
[26]
extraneum et nullius vicio mutabilitatis obnoxium, sed super omni», que
[27]
carnaliter diliquentur, excelsum, dominice contemplationis avidum,
[28]
persecutorem, zelatorem virtutum, exquisitorem et reformatorem bo-
[29]
narum consuetudinum atque morum!..^ etc. Prvnf vyklad prislusi
[30]
k 1. neděli adventní, poslední ke křížovým dnům. Ku konci položen
[31]
jest výklad jednotlivých proseb Otčenáše na 5 listech. Výklady
[32]
jsou plny citatů ze spisovatelů církevních: Bernharda,
[33]
Chrysostoma, Gregoria, Lva papeže, Ambrože, Augustina, Petra Dam.,
[34]
Hrabana, Origena, Jeronyma, Bedy, Innocentia, Hilaria, Valeria, Re-
[35]
migia, atd,

[36]
Vztahů k dějům současným Jireček v rukopise nenalezl; -
[37]
klady prý jsou přísně náboženské, beze všech narážek a reflexí.
[38]
Rukopis prvotně náležel konventu St. Bernardini extra Brunam, po
[39]
jehož zrušení přenesen byl do bibliotheky v Olomouci.


Text viewFacsimile