[1] |
podobu spíše katechetickou, přece v ní nalézáme tu a tam
|
---|
[2] |
drobty, které se vztahují k mravům a zvykům obyva-
|
---|
[3] |
telstva. Tak praví Menéík ve svém pojednání a podává ukázky,
|
---|
[4] |
v nichž jest množství narážek kulturně historických, o ži-
|
---|
[5] |
votě kněží, o zvycích a pověrách tehdejších, a j.
|
---|
[6] |
J. JInEČEK referuje v Časopise kat. duch. 1864 o rukopise
|
---|
[7] |
c. k. bibliotheky olomoucké (sign. 2.IIL 8.). Jest to foliant
|
---|
[8] |
o 150 listech hrubého, tlustého papíru. Na 9. listu počíná se teprve
|
---|
[9] |
text, jenZ jest nadepsán: Incipitur postilla de tempore ho-
|
---|
[10] |
norabilis viri domini Mylicii predicatoris pragensis.
|
---|
[11] |
Napřed položena jest předmluva, v níž ukazuje se horoucí po-
|
---|
[12] |
vaha Milíčova. Jireček podává delší ukázku z předmluvy. Uvá-
|
---|
[13] |
dímé z ni tento vyńatek: „Scis, Domine, quod virtus in me non est,
|
---|
[14] |
nec cognovi literaturam. Quomodo ego in tuas potencias introibo et pro
|
---|
[15] |
justitia pugnabo, nisi docueris me a iuventute mea et me usque ad sene-
|
---|
[16] |
ctutem non relinquas, ut senectus mea sit in vinea uberi et non deficiam
|
---|
[17] |
in confitendo justitiam et veritatem ? Cum deficerit virtus mea, ut vocentur
|
---|
[18] |
hii sermones gracie Dei, nullis procedentibus meritus, sed preveniente
|
---|
[19] |
me nuntia tua, ut non ingerat se sathanas, transfigurans se in angelum
|
---|
[20] |
lucis, nec suggerat michi errorem pro veritate, nec ponat mihi tenebras
|
---|
[21] |
]ucem et lucem tenebras, amarum dulce et dulce amarum, malum bonum et
|
---|
[22] |
bonum malum .. Ideo peto, da michi palatum sanum, quo discernam
|
---|
[23] |
verum a falso . . Aperi michi thesauros infimorum sermonum tuorum, ut
|
---|
[24] |
intelligam et confiderem ab inicio viam tuam, quo modo te sequar . .“
|
---|
[25] |
Konéí pak takto: ,Hec tua me caritas ab omni (me) faciat corruptela
|
---|
[26] |
extraneum et nullius vicio mutabilitatis obnoxium, sed super omni», que
|
---|
[27] |
carnaliter diliquentur, excelsum, dominice contemplationis avidum,
|
---|
[28] |
persecutorem, zelatorem virtutum, exquisitorem et reformatorem bo-
|
---|
[29] |
narum consuetudinum atque morum!..^ etc. Prvnf vyklad prislusi
|
---|
[30] |
k 1. neděli adventní, poslední ke křížovým dnům. Ku konci položen
|
---|
[31] |
jest výklad jednotlivých proseb Otčenáše na 5 listech. Výklady
|
---|
[32] |
jsou plny citatů ze spisovatelů církevních: Bernharda,
|
---|
[33] |
Chrysostoma, Gregoria, Lva papeže, Ambrože, Augustina, Petra Dam.,
|
---|
[34] |
Hrabana, Origena, Jeronyma, Bedy, Innocentia, Hilaria, Valeria, Re-
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Vztahů k dějům současným Jireček v rukopise nenalezl; vý-
|
---|
[37] |
klady prý jsou přísně náboženské, beze všech narážek a reflexí.
|
---|
[38] |
Rukopis prvotně náležel konventu „St. Bernardini extra Brunam“, po
|
---|
[39] |
jehož zrušení přenesen byl do bibliotheky v Olomouci.
|
---|