EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
128

[2]
Konečně uvádíme ještě doklad, kde R. hájí sama
[3]
sebe: I tázali mne ne jednû prÿ: ,Budau-li ti všichni v pekle, kdož
[4]
přijímají pod jednú zpúsobú? jsem řekl, že toho nevím, že
[5]
sau to saudové Boží, a v ty nám saudy nesluší sáhati. A také jedna
[6]
znamenitá osoba na mně sobě smyslila, že bych řekl, že muož též
[7]
spasen býti člověk přijímaje pod jednú způsobů jako pod oběma. Neníť
[8]
toho; bychť to kdy mluvil, křivduť mi na tom činí před milým
[9]
Bohem! Než to bych každému radil a radím, což bych sám učinil.
[10]
Bychť měl dnes umříti a nechtěli mi dáti krve Boží
[11]
z kalicha, raději bych tak nechal, než-li bych podjednů
[12]
zpüsobá přijímal! Duovéfilé bych proto milému Bohu, zme-
[13]
škali-li by mne kněží nechtíce mi dáti, žeť by mne milý Bůh nezme-
[14]
škal, ale naplnil by ten nedostatek . .. (386%).

[15]
Tato slova jsou zvláště důkazem Rokycanovy vroucí víry
[16]
v kalich. Z počátku jevila se sice u něho v otázce přijímání
[17]
svátosti oltářní jakási nejistota a nerozhodnost. Při poradách
[18]
o kompaktatech v lednu 1434 Rokycana uznával, Ze rüznice v ducho-
[19]
venstvu nepřestanou, i kdyby sněm kompaktata přijal, i kdyby je
[20]
zavrhl. Protož, pravil, vyznávám nevědomost svou; nevím, co
[21]
jest nyní lépe voliti...* Obrátil se zvláště k Pražanům a přimlouval
[22]
jim, aby se naň neohlíželi, než co by shledávali užitečného církvi a
[23]
svého dobrého, toho aby se pridrżeli. (Tomek, Dój. Prahy IV, 621 622.)
[24]
Přesvědčení jeho o kalichu se však časem utužovalo, a zvláště na
[25]
oněch kázáních v Týně, jež jsou obsahem jeho postilly, vidíme jej
[26]
jako nadšeného přívržence strany pod obojí a horlivého obhájce
[27]
kalicha. Rokycana mnoho o tom kázal, se i zdá, že vášnivou
[28]
téměř horlivostí sváděn býval k výrokům, jichž později snad litoval.
[29]
Pokračoval však důsledně v hájení kalicha; i když někdy za dob
[30]
klidnějšího uvažování dostával se do sporu s vlastními zásadami, ani
[31]
tehdy nemohl již něco sleviti z toho, co byl hlásal, byť i poznával,
[32]
že ve snahách svých zašel snad příliš daleko, a že ústup by snad
[33]
přispěl k jednotě víry a církve. Tak když kardinal sv. Angela pravil
[34]
(26. března 1462) Rokycanovi: Ty móžeš snadně, chceš, přivésti
[35]
k jednotě cierkve, Rokycana prý odpověděl: Bych nekázal toliko
[36]
o tom mnoho, mohlo by něco býti; ale že jsem mnoho kázal, jakž
[37]
sem počal, o přijímání pod obojí zpósobůú, těžko mi jest jinak udélati,
[38]
a snad málo by jich bylo, ježto by mi uvěřili. (Archiv český, 8,
[39]
str. 345.)

[40]
Svátost posledního pomazání. R. horlí proti těm, kteří
[41]
nevěří v božskou moc této svátosti: Tak my máme učiniti,


Text viewFacsimile