[1] |
|
---|
[2] |
Konečně uvádíme ještě doklad, kde R. hájí sama
|
---|
[3] |
sebe: „I tázali mne ne jednû prÿ: ,Budau-li ti všichni v pekle, kdož
|
---|
[4] |
přijímají pod jednú zpúsobú?“ Já jsem řekl, že já toho nevím, že
|
---|
[5] |
sau to saudové Boží, a v ty nám saudy nesluší sáhati. A také jedna
|
---|
[6] |
znamenitá osoba na mně sobě smyslila, že bych já řekl, že muož též
|
---|
[7] |
spasen býti člověk přijímaje pod jednú způsobů jako pod oběma. Neníť
|
---|
[8] |
toho; bychť já to kdy mluvil, křivduť mi na tom činí před milým
|
---|
[9] |
Bohem! Než to bych každému radil a radím, což bych sám učinil.
|
---|
[10] |
Bychť já měl dnes umříti a nechtěli mi dáti krve Boží
|
---|
[11] |
z kalicha, raději bych tak nechal, než-li bych podjednů
|
---|
[12] |
zpüsobá přijímal! Duovéfilé bych já proto milému Bohu, zme-
|
---|
[13] |
škali-li by mne kněží nechtíce mi dáti, žeť by mne milý Bůh nezme-
|
---|
[14] |
škal, ale naplnil by ten nedostatek . ..“ (386%).
|
---|
[15] |
Tato slova jsou zvláště důkazem Rokycanovy vroucí víry
|
---|
[16] |
v kalich. Z počátku jevila se sice u něho v otázce přijímání
|
---|
[17] |
svátosti oltářní jakási nejistota a nerozhodnost. Při poradách
|
---|
[18] |
o kompaktatech v lednu 1434 Rokycana uznával, Ze rüznice v ducho-
|
---|
[19] |
venstvu nepřestanou, i kdyby sněm kompaktata přijal, i kdyby je
|
---|
[20] |
zavrhl. „Protož“, pravil, „já vyznávám nevědomost svou; nevím, co
|
---|
[21] |
jest nyní lépe voliti...* Obrátil se zvláště k Pražanům a přimlouval
|
---|
[22] |
jim, aby se naň neohlíželi, než co by shledávali užitečného církvi a
|
---|
[23] |
svého dobrého, toho aby se pridrżeli. (Tomek, Dój. Prahy IV, 621— 622.)
|
---|
[24] |
Přesvědčení jeho o kalichu se však časem utužovalo, a zvláště na
|
---|
[25] |
oněch kázáních v Týně, jež jsou obsahem jeho postilly, vidíme jej
|
---|
[26] |
jako nadšeného přívržence strany pod obojí a horlivého obhájce
|
---|
[27] |
kalicha. Rokycana mnoho o tom kázal, až se i zdá, že vášnivou
|
---|
[28] |
téměř horlivostí sváděn býval k výrokům, jichž později snad litoval.
|
---|
[29] |
Pokračoval však důsledně v hájení kalicha; i když někdy za dob
|
---|
[30] |
klidnějšího uvažování dostával se do sporu s vlastními zásadami, ani
|
---|
[31] |
tehdy nemohl již něco sleviti z toho, co byl hlásal, byť i poznával,
|
---|
[32] |
že ve snahách svých zašel snad příliš daleko, a že ústup by snad
|
---|
[33] |
přispěl k jednotě víry a církve. Tak když kardinal sv. Angela pravil
|
---|
[34] |
(26. března 1462) Rokycanovi: „Ty móžeš snadně, ač chceš, přivésti
|
---|
[35] |
k jednotě cierkve,“ Rokycana prý odpověděl: „Bych nekázal toliko
|
---|
[36] |
o tom mnoho, mohlo by něco býti; ale že jsem mnoho kázal, jakž
|
---|
[37] |
sem počal, o přijímání pod obojí zpósobůú, těžko mi jest jinak udélati,
|
---|
[38] |
a snad málo by jich bylo, ježto by mi uvěřili.“ (Archiv český, 8,
|
---|
[39] |
|
---|
[40] |
Svátost posledního pomazání. — R. horlí proti těm, kteří
|
---|
[41] |
nevěří v božskou moc této svátosti: „Tak my máme učiniti,
|
---|