EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

128

Konečně uvádíme ještě doklad, kde R. hájí sama sebe: I tázali mne ne jednû prÿ: ,Budau-li ti všichni v pekle, kdož přijímají pod jednú zpúsobú? jsem řekl, že toho nevím, že sau to saudové Boží, a v ty nám saudy nesluší sáhati. A také jedna znamenitá osoba na mně sobě smyslila, že bych řekl, že muož též spasen býti člověk přijímaje pod jednú způsobů jako pod oběma. Neníť toho; bychť to kdy mluvil, křivduť mi na tom činí před milým Bohem! Než to bych každému radil a radím, což bych sám učinil. Bychť měl dnes umříti a nechtěli mi dáti krve Boží z kalicha, raději bych tak nechal, než-li bych podjednů zpüsobá přijímal! Duovéfilé bych proto milému Bohu, zme- škali-li by mne kněží nechtíce mi dáti, žeť by mne milý Bůh nezme- škal, ale naplnil by ten nedostatek . .. (386%).

Tato slova jsou zvláště důkazem Rokycanovy vroucí víry v kalich. Z počátku jevila se sice u něho v otázce přijímání svátosti oltářní jakási nejistota a nerozhodnost. Při poradách o kompaktatech v lednu 1434 Rokycana uznával, Ze rüznice v ducho- venstvu nepřestanou, i kdyby sněm kompaktata přijal, i kdyby je zavrhl. Protož, pravil, vyznávám nevědomost svou; nevím, co jest nyní lépe voliti...* Obrátil se zvláště k Pražanům a přimlouval jim, aby se naň neohlíželi, než co by shledávali užitečného církvi a svého dobrého, toho aby se pridrżeli. (Tomek, Dój. Prahy IV, 621 622.) Přesvědčení jeho o kalichu se však časem utužovalo, a zvláště na oněch kázáních v Týně, jež jsou obsahem jeho postilly, vidíme jej jako nadšeného přívržence strany pod obojí a horlivého obhájce kalicha. Rokycana mnoho o tom kázal, se i zdá, že vášnivou téměř horlivostí sváděn býval k výrokům, jichž později snad litoval. Pokračoval však důsledně v hájení kalicha; i když někdy za dob klidnějšího uvažování dostával se do sporu s vlastními zásadami, ani tehdy nemohl již něco sleviti z toho, co byl hlásal, byť i poznával, že ve snahách svých zašel snad příliš daleko, a že ústup by snad přispěl k jednotě víry a církve. Tak když kardinal sv. Angela pravil (26. března 1462) Rokycanovi: Ty móžeš snadně, chceš, přivésti k jednotě cierkve, Rokycana prý odpověděl: Bych nekázal toliko o tom mnoho, mohlo by něco býti; ale že jsem mnoho kázal, jakž sem počal, o přijímání pod obojí zpósobůú, těžko mi jest jinak udélati, a snad málo by jich bylo, ježto by mi uvěřili. (Archiv český, 8, str. 345.)

Svátost posledního pomazání. R. horlí proti těm, kteří nevěří v božskou moc této svátosti: Tak my máme učiniti,



Text viewManuscript line view