[1] |
|
---|
[2] |
ného běhu jest (to) nepodobné, ale vedle moci Božské, kteráž jest nad
|
---|
[3] |
piirozeni .. .* (269%). Jest třeba říditi se slovy samého
|
---|
[4] |
Krista (359) a vystříhati se též mnohých kněží,
|
---|
[5] |
kteří bludně učí o večeři Páně, „kteří chodí jako
|
---|
[6] |
lajkové svodíce lidi a tlukau se po městech i po vsech lidi míždíce
|
---|
[7] |
a pokládajíce o jich duše“ (55%), zvláště pak těch lidí blud-
|
---|
[8] |
ných, kacířských, „ježto — jest hrozno flci — modlń a jináč
|
---|
[9] |
nazývají, ješto se nehodí nad hlas mluviti, aby lidem v srdce ne-
|
---|
[10] |
padlo . . .* (134^; рой. 283»).
|
---|
[11] |
Snaprostou vérou má bytispojena nejvét&íüáücta
|
---|
[12] |
k velebné svátosti, která se má jeviti hlavné klanéném ; **) R./horli
|
---|
[13] |
proti těm, „kteří vydávají rozumky své, prý: ‚VSak se jest nekázal
|
---|
[14] |
(Kristus) klanéti, ale jísti a píti!l“ Vset jest to ddblovo dílo v těch
|
---|
[15] |
lidech; teď se andělé klaněli a klanějí bez přestání . . .“ (168%);
|
---|
[16] |
» - , à Ze se jest (Samaritán) jemu klaněl: Toť jest proti těm zlým,
|
---|
[17] |
nešlechetným lidem bludným, ješto praví, že nemá se klaněno býti
|
---|
[18] |
ani modleno jeho drahému télu, pravíce, že jest stvoření.“ (314b).
|
---|
[19] |
Nejhorlivěji zastává se R. přijímání pod obojí
|
---|
[20] |
|
---|
[21] |
Kalich byl Čechům zářícím svědectvím pravdy
|
---|
[22] |
Kristovy, které hájili proti všem, již řídíce se zvykem v hier-
|
---|
[23] |
archii ustáleným, přijímali jen pod jednou způsobou. Význam
|
---|
[24] |
kalicha jevil se ovšem obrazotvornosti lidu „toliko v mysti-
|
---|
[25] |
ckém šeru, ale tato neurčitost právě víře jeho dodávala odstínu
|
---|
[26] |
mysteria, bez něhož není náboženství.“ Tak plše Denis v „Konci
|
---|
[27] |
sam. čes.“ na stránce 15., a pokračuje: „Ku přijímání pod
|
---|
[28] |
obojí vesnický farář, sedlák, zeman, měšťan pražský lnuli
|
---|
[29] |
svými sny nejsladšími, svými radostmi nejsrdeč-
|
---|
[30] |
nějšími: to znamenalo prodavače vyhnané z chrámu, spasitele
|
---|
[31] |
na trůně svém znovu posazeného, svobodu slova božího a službu boží
|
---|
[32] |
oživenou a osvěženou zpěvem a obřadem českým, ráj otevřený, zlo-
|
---|
[33] |
fády napravené, ároky zmírnéné, cizí méStanstvo vypuzené, vítězství
|
---|
[34] |
jazyka slovanského, slávu země, dědičný nepřítel Němec přemožen
|
---|
[35] |
a vypuzen. Všecky city tyto, z jichž směsi podle vzdělání,
|
---|
[36] |
vychování, věku, letory, společenského postavení vycházela nekonečná
|
---|
[37] |
kombinace, ostatně vřely tlumeně ve hloubi srdcí tím
|
---|
[38] |
44) V řeči na sněmě basilejském (6. března 1433) chválil R.
|
---|
[39] |
mimo jiné též úctu Čechů k nejsvětější svátosti; pravil též :
|
---|
[40] |
„Když jde kněz s svátostí k nemocnému, tehdy vsichni mimojdauci klekaji, byt
|
---|
[41] |
v blátě, kdežto prý zde v Basileji jen se kloní . . .* (Tomek, Děj. Pr. IV. 560.)
|
---|