EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

122

ného běhu jest (to) nepodobné, ale vedle moci Božské, kteráž jest nad piirozeni .. .* (269%). Jest třeba říditi se slovy samého Krista (359) a vystříhati se též mnohých kněží, kteří bludně učí o večeři Páně, kteří chodí jako lajkové svodíce lidi a tlukau se po městech i po vsech lidi míždíce a pokládajíce o jich duše (55%), zvláště pak těch lidí blud- ných, kacířských, ježto jest hrozno flci modlń a jináč nazývají, ješto se nehodí nad hlas mluviti, aby lidem v srdce ne- padlo . . .* (134^; рой. 283»).

Snaprostou vérou bytispojena nejvét&íüáücta k velebné svátosti, která se jeviti hlavné klanéném ; **) R./horli proti těm, kteří vydávají rozumky své, prý: VSak se jest nekázal (Kristus) klanéti, ale jísti a píti!l Vset jest to ddblovo dílo v těch lidech; teď se andělé klaněli a klanějí bez přestání . . . (168%); » - , à Ze se jest (Samaritán) jemu klaněl: Toť jest proti těm zlým, nešlechetným lidem bludným, ješto praví, že nemá se klaněno býti ani modleno jeho drahému télu, pravíce, že jest stvoření. (314b).

Nejhorlivěji zastává se R. přijímání pod obojí způsobou.

Kalich byl Čechům zářícím svědectvím pravdy Kristovy, které hájili proti všem, již řídíce se zvykem v hier- archii ustáleným, přijímali jen pod jednou způsobou. Význam kalicha jevil se ovšem obrazotvornosti lidu toliko v mysti- ckém šeru, ale tato neurčitost právě víře jeho dodávala odstínu mysteria, bez něhož není náboženství. Tak plše Denis v Konci sam. čes. na stránce 15., a pokračuje: Ku přijímání pod obojí vesnický farář, sedlák, zeman, měšťan pražský lnuli svými sny nejsladšími, svými radostmi nejsrdeč- nějšími: to znamenalo prodavače vyhnané z chrámu, spasitele na trůně svém znovu posazeného, svobodu slova božího a službu boží oživenou a osvěženou zpěvem a obřadem českým, ráj otevřený, zlo- fády napravené, ároky zmírnéné, cizí méStanstvo vypuzené, vítězství jazyka slovanského, slávu země, dědičný nepřítel Němec přemožen a vypuzen. Všecky city tyto, z jichž směsi podle vzdělání, vychování, věku, letory, společenského postavení vycházela nekonečná kombinace, ostatně vřely tlumeně ve hloubi srdcí tím

44) V řeči na sněmě basilejském (6. března 1433) chválil R. mimo jiné též úctu Čechů k nejsvětější svátosti; pravil též : Když jde kněz s svátostí k nemocnému, tehdy vsichni mimojdauci klekaji, byt v blátě, kdežto prý zde v Basileji jen se kloní . . .* (Tomek, Děj. Pr. IV. 560.)



Text viewManuscript line view