EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
121

[2]
Kristova, 3. že by přítomno bylo tělo Kristovo duchovně (mysti-
[3]
cum), ne přirozeně. (Tomek, Děje university pražské, I. 2718).
[4]
Podobně hájí Rokycana tohoto vyznání v 1. a 2. listu proti
[5]
bratřím (viz ČČM 1885, str. 71.).

[6]
Doklady z postilly smýšlení Rokycanovo v věci
[7]
potvrzují: .

[8]
Mnozíbludnínevěří, že jest pravé tělo apravá
[9]
krev Kristova ve velebné svátosti a že jest celý
[10]
Kristus v tak malé věci. (55b, 66°, 134°, 269%, 359»).
[11]
Učiniž ty takto: Rei: Mluvil-li jest to muoj Pán řka: Vezměte
[12]
a jezte, tot jest télo , a vezmét» a pite, tot jest krev ?
[13]
An mluvil, u fci: ,PonévadZ jest to muoj Pán mluvil, mámt na
[14]
tom dosti, věřímť jemu silně, žeť to drahé tělo a svatá krev jeho
[15]
jest! Netřebať se jest mnoho na to ptáti, kterak tu tělo
[16]
Boží, jako to činí druhdy baby všetečně. (359:.)

[17]
Zvláště Pikarti) tomu nevěří), jenž jest jich mnoho
[18]
po hříchu ; a prý: Aby tu v tak malé věci byl celý Kristus, není po-
[19]
dobné* . . .* (198).

[20]
Nesrovnává se sice víra o velebné svátosti s lidským rozumem,
[21]
neboť býti tu v tak malé věci celému Bohu, těžké -
[22]
fení ale víra naše jest nad veškeren rozum lidský,
[23]
proto jest tfeba prosté vériti*? a ,nehmatati tu mnoho, ^?)
[24]
nedomysliti, aby rozumem doséhl (55), 134», 314"). ,Vedle pfiroze-

[25]
4) O Pikartech v. Winter, Život církevní v Čechách, sv. I. str. 289
[26]
290. (Jmenovitě známe jen táborské Pikarty, kteří měli svátost těla za pouhé
[27]
znamení.)

[28]
11) V listě proti Pikartó m (1468) píše o tom R.: A že nynie při
[29]
viele nesndzky a vÿtrZky diuzi v lidu éinie pri Téle Boziem ap.
[30]
jinych kusiech, vy takto véfte, drZte a vyznávajte: V éfíme, Ze ve svátosti ve-
[31]
lebné oltářní jest pravé tělo pána J. K., z panny Marie vzaté a na kříži pově-
[32]
šené; neb tak sám pán Kristus ickl: ,Vezmóte a jezte, toť jest tělo ,
[33]
kteréž za vás zrazeno bude... Výbor lit. čes. II. (1868) str. 734.

[34]
1) Podobně Chelčický (ČČM. 1884, str. 165). V 1.psaní bratří
[35]
Rokycanovi (1468) čteme : ,Nebt ty to nejlépe chválil, kto by v sprostnosti
[36]
věřil tak, jakož Kristus řekl . . (CÜM. 1885 str. 69.) Srv. 2. list Bratří
[37]
pánům do Vysokého Mýta okolo r. 1471. Arch. Brat. II. f. 44. (Viz
[38]
ČČM. 1874.)

[39]
3 Ve 4. psaní bratří Rokycanovi čteme: A takto si řiekal:
[40]
Kdož vypravuje, kterak to jest v svátosti, velmi pyšný jest, a kdož vytazuje,
[41]
všetečný jest. Jako by na se chtěl vešken svět vzíti, chtě věděti tajné věci
[42]
božské, sám se nevěda . . . Dobře, mistře, vystřiehl nás, vděčni jsme toho! ...
[43]
(COM. 1885, str. 70.)


Text viewFacsimile