EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

121

Kristova, 3. že by přítomno bylo tělo Kristovo duchovně (mysti- cum), ne přirozeně. (Tomek, Děje university pražské, I. 2718). Podobně hájí Rokycana tohoto vyznání v 1. a 2. listu proti bratřím (viz ČČM 1885, str. 71.).

Doklady z postilly smýšlení Rokycanovo v věci potvrzují: .

Mnozíbludnínevěří, že jest pravé tělo apravá krev Kristova ve velebné svátosti a že jest celý Kristus v tak malé věci. (55b, 66°, 134°, 269%, 359»). Učiniž ty takto: Rei: Mluvil-li jest to muoj Pán řka: Vezměte a jezte, tot jest télo , a vezmét» a pite, tot jest krev ? An mluvil, u fci: ,PonévadZ jest to muoj Pán mluvil, mámt na tom dosti, věřímť jemu silně, žeť to drahé tělo a svatá krev jeho jest! Netřebať se jest mnoho na to ptáti, kterak tu tělo Boží, jako to činí druhdy baby všetečně. (359:.)

Zvláště Pikarti) tomu nevěří), jenž jest jich mnoho po hříchu ; a prý: Aby tu v tak malé věci byl celý Kristus, není po- dobné* . . .* (198).

Nesrovnává se sice víra o velebné svátosti s lidským rozumem, neboť býti tu v tak malé věci celému Bohu, těžké - fení ale víra naše jest nad veškeren rozum lidský, proto jest tfeba prosté vériti*? a ,nehmatati tu mnoho, ^?) nedomysliti, aby rozumem doséhl (55), 134», 314"). ,Vedle pfiroze-

4) O Pikartech v. Winter, Život církevní v Čechách, sv. I. str. 289 290. (Jmenovitě známe jen táborské Pikarty, kteří měli svátost těla za pouhé znamení.)

11) V listě proti Pikartó m (1468) píše o tom R.: A že nynie při viele nesndzky a vÿtrZky diuzi v lidu éinie pri Téle Boziem ap. jinych kusiech, vy takto véfte, drZte a vyznávajte: V éfíme, Ze ve svátosti ve- lebné oltářní jest pravé tělo pána J. K., z panny Marie vzaté a na kříži pově- šené; neb tak sám pán Kristus ickl: ,Vezmóte a jezte, toť jest tělo , kteréž za vás zrazeno bude... Výbor lit. čes. II. (1868) str. 734.

1) Podobně Chelčický (ČČM. 1884, str. 165). V 1.psaní bratří Rokycanovi (1468) čteme : ,Nebt ty to nejlépe chválil, kto by v sprostnosti věřil tak, jakož Kristus řekl . . (CÜM. 1885 str. 69.) Srv. 2. list Bratří pánům do Vysokého Mýta okolo r. 1471. Arch. Brat. II. f. 44. (Viz ČČM. 1874.)

3 Ve 4. psaní bratří Rokycanovi čteme: A takto si řiekal: Kdož vypravuje, kterak to jest v svátosti, velmi pyšný jest, a kdož vytazuje, všetečný jest. Jako by na se chtěl vešken svět vzíti, chtě věděti tajné věci božské, sám se nevěda . . . Dobře, mistře, vystřiehl nás, vděčni jsme toho! ... (COM. 1885, str. 70.)



Text viewManuscript line view