[1] |
|
---|
[2] |
jesto odvodi, anit: ,A, a, co vy, lajci, co vy, baby, máte tak často
|
---|
[3] |
přijímati? Máte vy dosti, jednau do roka neb dvakrát!“ Ö, co jest
|
---|
[4] |
těch zlých, hanebných poslüv, jeSto to däti necht{!“ (349*—8350». —
|
---|
[5] |
»Kterak pak biskupi, preláti, éasto-li jdau k télu BoZtmu? A, a!
|
---|
[6] |
Biskup když třikrát do roka slauží, má dosti teď na veliké hody
|
---|
[7] |
A hd, zvédit, shledajit tol“ (122°).
|
---|
[8] |
R. zastává se též přijímání dítek:*% „O dítkách opět též
|
---|
[9] |
(t. mnozí praví): ,Co jim má tělo Boží dáváno býti? Co oni tomu
|
---|
[10] |
rozuméjf? Milý, a co ty tomu rozumíš? Moc Boží jedna jest nad
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
V učení o transsubstanciaci byly mezi stranami husit-
|
---|
[13] |
skými největší spory. Ve článcích ohlášených v Praze 1427
|
---|
[14] |
zvláště vedením M. Jakoubka předpisuje se vyznání, „že ve svá-
|
---|
[15] |
tosti oltářní vidomé, kteroužto sám Kristus, jeho učenníci a jiní
|
---|
[16] |
svatí v pravdě chlebem nazývají, jest divným před smysla i rozumu
|
---|
[17] |
našeho očima skrytým obyčejem pravé tělo Pána našeho Je-
|
---|
[18] |
žíše Krista, kteréžtopřijatojest z Panny Marie, umřelo
|
---|
[19] |
na kříži, z mrtvých vzkříšeno a sedí na pravici Boha
|
---|
[20] |
Otce všemohoucího.“ (Palacký, Děj. III. 375, vyd. Riegrovo.)
|
---|
[21] |
Rokycana zastával se též horlivě tohoto vyznání, což osvědčil na ká-
|
---|
[22] |
zánív Týně 19. října 1429% kde horlil protitrojímu mínění
|
---|
[23] |
o svátosti oltářní: 1. že by Kristus pravě: Toto jest tělo mé,
|
---|
[24] |
myslil pouze znamení svého těla, 2. že by ve svátosti oltářní
|
---|
[25] |
obsaženy byly pouze milosti neb dary, jakožto působení těla
|
---|
[26] |
|
---|
[27] |
|
---|
[28] |
38) „Pro podávání svátosti dítkám měl H. první dni po svém zbavení fary
|
---|
[29] |
Týnské (v dubnu 1437) nelibosti s císařem a biskupem Filibertem .. Filibert
|
---|
[30] |
zvláště ukazoval k tomu, že již samými kompaktaty jest to zavrženo, ale R. toho
|
---|
[31] |
hájil, i na kázáníseotom zmínil; ztoho prý pošlo veliké reptání lidu v Praze,
|
---|
[32] |
a zvláště pláč matele nad dítkami, že se jim svátost měla odejmouti.“ Tom., Děj.
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
Kázání Rokycanovo o tom znělo prý asi takto: „Již jsme odsouzeni
|
---|
[35] |
pro rozdávání svátosti dítkám, ani nebyvše slyšeni, aniž proto nám jaké
|
---|
[36] |
písmo náležité vedeno jest; skrze kompaktaty nejsme zavázáni, leč držeti se
|
---|
[37] |
soudce ve Chbě umluveného, to jest písmu svatého, svatých doktorův a příkladu
|
---|
[38] |
prvotní církve, ježto mluví pro nás a ne proti nám; majíce pravdu, měli bychom
|
---|
[39] |
zasazovati se o ni až do smrti, ale toho již nikdo nečiní; ba praví se, že my již
|
---|
[40] |
poznáváme se v bludu sami a pouštíme ode všeho, co dříve národu celému sva-
|
---|
[41] |
tým bylo; již i zpívání české se tupí, které dříve všude se chválilo. Ubohé dítky
|
---|
[42] |
Co pak ste zavinily, že již lidé vás hájiti a o spasení vaše pečovati
|
---|
[43] |
nedbají?“ atd. Z řeči takové povstal nářek a povyk v městě a bylo prý obávati
|
---|
[44] |
se vzbouření. (Palacký, Děj. III, str. 579, vydání Riegrovo.)
|
---|
[45] |
99) Kázání toto jest v rukopise bibl. university Pražské. V. G. 15, f. 11—16.
|
---|