EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
120

[2]
jesto odvodi, anit: ,A, a, co vy, lajci, co vy, baby, máte tak často
[3]
přijímati? Máte vy dosti, jednau do roka neb dvakrát! Ö, co jest
[4]
těch zlých, hanebných poslüv, jeSto to däti necht{! (349*—8350».
[5]
»Kterak pak biskupi, preláti, éasto-li jdau k télu BoZtmu? A, a!
[6]
Biskup když třikrát do roka slauží, dosti teď na veliké hody
[7]
A hd, zvédit, shledajit tol (122°).

[8]
R. zastává se též přijímání dítek:*% O dítkách opět též
[9]
(t. mnozí praví): ,Co jim tělo Boží dáváno býti? Co oni tomu
[10]
rozuméjf? Milý, a co ty tomu rozumíš? Moc Boží jedna jest nad
[11]
rozum! (269), ,

[12]
V učení o transsubstanciaci byly mezi stranami husit-
[13]
skými největší spory. Ve článcích ohlášených v Praze 1427
[14]
zvláště vedením M. Jakoubka předpisuje se vyznání, že ve svá-
[15]
tosti oltářní vidomé, kteroužto sám Kristus, jeho učenníci a jiní
[16]
svatí v pravdě chlebem nazývají, jest divným před smysla i rozumu
[17]
našeho očima skrytým obyčejem pravé tělo Pána našeho Je-
[18]
žíše Krista, kteréžtopřijatojest z Panny Marie, umřelo
[19]
na kříži, z mrtvých vzkříšeno a sedí na pravici Boha
[20]
Otce všemohoucího. (Palacký, Děj. III. 375, vyd. Riegrovo.)
[21]
Rokycana zastával se též horlivě tohoto vyznání, což osvědčil na -
[22]
zánív Týně 19. října 1429% kde horlil protitrojímu mínění
[23]
o svátosti oltářní: 1. že by Kristus pravě: Toto jest tělo ,
[24]
myslil pouze znamení svého těla, 2. že by ve svátosti oltářní
[25]
obsaženy byly pouze milosti neb dary, jakožto působení těla

[26]

[27]

[28]
38) Pro podávání svátosti dítkám měl H. první dni po svém zbavení fary
[29]
Týnské (v dubnu 1437) nelibosti s císařem a biskupem Filibertem .. Filibert
[30]
zvláště ukazoval k tomu, že již samými kompaktaty jest to zavrženo, ale R. toho
[31]
hájil, i na kázáníseotom zmínil; ztoho prý pošlo veliké reptání lidu v Praze,
[32]
a zvláště pláč matele nad dítkami, že se jim svátost měla odejmouti. Tom., Děj.
[33]
Pr. VI. 30—31.

[34]
Kázání Rokycanovo o tom znělo prý asi takto: Již jsme odsouzeni
[35]
pro rozdávání svátosti dítkám, ani nebyvše slyšeni, aniž proto nám jaké
[36]
písmo náležité vedeno jest; skrze kompaktaty nejsme zavázáni, leč držeti se
[37]
soudce ve Chbě umluveného, to jest písmu svatého, svatých doktorův a příkladu
[38]
prvotní církve, ježto mluví pro nás a ne proti nám; majíce pravdu, měli bychom
[39]
zasazovati se o ni do smrti, ale toho již nikdo nečiní; ba praví se, že my již
[40]
poznáváme se v bludu sami a pouštíme ode všeho, co dříve národu celému sva-
[41]
tým bylo; již i zpívání české se tupí, které dříve všude se chválilo. Ubohé dítky
[42]
Co pak ste zavinily, že již lidé vás hájiti a o spasení vaše pečovati
[43]
nedbají? atd. Z řeči takové povstal nářek a povyk v městě a bylo prý obávati
[44]
se vzbouření. (Palacký, Děj. III, str. 579, vydání Riegrovo.)

[45]
99) Kázání toto jest v rukopise bibl. university Pražské. V. G. 15, f. 11—16.


Text viewFacsimile