EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

120

jesto odvodi, anit: ,A, a, co vy, lajci, co vy, baby, máte tak často přijímati? Máte vy dosti, jednau do roka neb dvakrát! Ö, co jest těch zlých, hanebných poslüv, jeSto to däti necht{! (349*—8350». »Kterak pak biskupi, preláti, éasto-li jdau k télu BoZtmu? A, a! Biskup když třikrát do roka slauží, dosti teď na veliké hody A hd, zvédit, shledajit tol (122°).

R. zastává se též přijímání dítek:*% O dítkách opět též (t. mnozí praví): ,Co jim tělo Boží dáváno býti? Co oni tomu rozuméjf? Milý, a co ty tomu rozumíš? Moc Boží jedna jest nad rozum! (269), ,

V učení o transsubstanciaci byly mezi stranami husit- skými největší spory. Ve článcích ohlášených v Praze 1427 zvláště vedením M. Jakoubka předpisuje se vyznání, že ve svá- tosti oltářní vidomé, kteroužto sám Kristus, jeho učenníci a jiní svatí v pravdě chlebem nazývají, jest divným před smysla i rozumu našeho očima skrytým obyčejem pravé tělo Pána našeho Je- žíše Krista, kteréžtopřijatojest z Panny Marie, umřelo na kříži, z mrtvých vzkříšeno a sedí na pravici Boha Otce všemohoucího. (Palacký, Děj. III. 375, vyd. Riegrovo.) Rokycana zastával se též horlivě tohoto vyznání, což osvědčil na - zánív Týně 19. října 1429% kde horlil protitrojímu mínění o svátosti oltářní: 1. že by Kristus pravě: Toto jest tělo , myslil pouze znamení svého těla, 2. že by ve svátosti oltářní obsaženy byly pouze milosti neb dary, jakožto působení těla

38) Pro podávání svátosti dítkám měl H. první dni po svém zbavení fary Týnské (v dubnu 1437) nelibosti s císařem a biskupem Filibertem .. Filibert zvláště ukazoval k tomu, že již samými kompaktaty jest to zavrženo, ale R. toho hájil, i na kázáníseotom zmínil; ztoho prý pošlo veliké reptání lidu v Praze, a zvláště pláč matele nad dítkami, že se jim svátost měla odejmouti. Tom., Děj. Pr. VI. 30—31.

Kázání Rokycanovo o tom znělo prý asi takto: Již jsme odsouzeni pro rozdávání svátosti dítkám, ani nebyvše slyšeni, aniž proto nám jaké písmo náležité vedeno jest; skrze kompaktaty nejsme zavázáni, leč držeti se soudce ve Chbě umluveného, to jest písmu svatého, svatých doktorův a příkladu prvotní církve, ježto mluví pro nás a ne proti nám; majíce pravdu, měli bychom zasazovati se o ni do smrti, ale toho již nikdo nečiní; ba praví se, že my již poznáváme se v bludu sami a pouštíme ode všeho, co dříve národu celému sva- tým bylo; již i zpívání české se tupí, které dříve všude se chválilo. Ubohé dítky Co pak ste zavinily, že již lidé vás hájiti a o spasení vaše pečovati nedbají? atd. Z řeči takové povstal nářek a povyk v městě a bylo prý obávati se vzbouření. (Palacký, Děj. III, str. 579, vydání Riegrovo.)

99) Kázání toto jest v rukopise bibl. university Pražské. V. G. 15, f. 11—16.



Text viewManuscript line view