[1] |
|
---|
[2] |
KanRásEk v předmluvě k vydání některých kázání Petra Chelči-
|
---|
[3] |
ckého (Comenium III.) referuje na str. IX.—X. o Postille dvorní
|
---|
[4] |
bibl. č. 3691:, „Postilla pragensium, magistri Chunradi
|
---|
[5] |
de Walthauser“. Na str. 86. počíná se výklad takto: Simile est
|
---|
[6] |
regnum celorum homini etc. Matheus 20. In hodierna dominica, quae
|
---|
[7] |
vocatur dominica in septuagesima, sancta mater nostra ecclesia duo
|
---|
[8] |
tempora miserabilia reputat... Když byl ďábel svržen, se snažil
|
---|
[9] |
svésti prvního člověka. Hospodář jest Bůh, který se o vše stará; vi-
|
---|
[10] |
nice skládá se z množství rév, rovněž duše z mnohých schopností.
|
---|
[11] |
Výklad o smyslech: „Deus conducit operarios in vineam suam, tum
|
---|
[12] |
iusticiam suam dedit in sensibus nostris non propter suam utilitatem
|
---|
[13] |
sed propter nostram. My jsme povoláni k slávě boží; nedostojíme-li
|
---|
[14] |
své povinnosti, jak obstojíme před tváří boží? Sv. Řehoř vykládá
|
---|
[15] |
jednotlivé hodiny takto: Ráno nebo první hodina světa byla od Adama
|
---|
[16] |
až k Noemovi, třetí od Noema do Abrahama, od Abrahama až do
|
---|
[17] |
Mojžíše šestá, od Mojžíše až do příchodu Páně jedenáctá. Prvních
|
---|
[18] |
jedenáct hodin pracoval na vinici Páně lid israelský. V jedenáctou
|
---|
[19] |
hodinu povolal Bůh pohany. Nebo se může rozuměti těmto hodinám
|
---|
[20] |
jako věku lidskému (puericia, adolescencia, plenitudo roboris, senectus) ;
|
---|
[21] |
po té vypočítává Waldhauser, kteří v kterém věku vstoupili na vinici
|
---|
[22] |
boží.“ Tolik ku poznání výkladů Waldhauserových.
|
---|
[23] |
Klementinský rukopis 1B33 (Postylla Conrady de tempore)
|
---|
[24] |
patřil kdysi kuihovně kláštera Třeboňského. Přinesl jej
|
---|
[25] |
tam bibliofl Oldřich Kříž z Telče, vstupuje do kláštera r. 1478.
|
---|
[26] |
Rukopis je z let 1377—84. (ČČM. 1896 (Fr. Mareš, Lit. působení
|
---|
[27] |
kláštera Třeb.), Věstník české Akad. 1897 (TrumLAi, Pabérky
|
---|
[28] |
|
---|
[29] |
O Waldhauserově postille píše též Dr. Ant, LINSENMAYER Ve
|
---|
[30] |
spise „Geschichte der Predigt in Deutschland von Karl dem Grossen
|
---|
[31] |
bis zum Ausgange des 14. Jh.“ München 1886. O vykladech
|
---|
[32] |
Waldhauserových praví, že se řídí slovo od slova bibli-
|
---|
[33] |
ckým textem, že se pohybují v allegoricko-moralních
|
---|
[34] |
narážkách a jednotlivosti že jsou vesměs rázu scho-
|
---|
[35] |
lastickól o. Vysvětlení textu předchází krátkéexordium, jemuž
|
---|
[36] |
kazatel předesílá častěji ještě úvod, od něho „prothema“ na-
|
---|
[37] |
zvaný. (465.) Podivno jest však, že Linsenmayer neuznává
|
---|
[38] |
Waldhausera za předchůdce husitství, proto prý, že ve-
|
---|
[39] |
směs důsledně zachovával učení církve. To však není důvodem,
|
---|
[40] |
proč bychom ho nenazývali předchůdcem husitství; nejedná se tu
|
---|
[41] |
piece o odchýlení od církve, —- vZdyf ani Hus se neodchylil, —
|
---|