EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
5

[2]
KanRásEk v předmluvě k vydání některých kázání Petra Chelči-
[3]
ckého (Comenium III.) referuje na str. IX.—X. o Postille dvorní
[4]
bibl. č. 3691:, Postilla pragensium, magistri Chunradi
[5]
de Walthauser. Na str. 86. počíná se výklad takto: Simile est
[6]
regnum celorum homini etc. Matheus 20. In hodierna dominica, quae
[7]
vocatur dominica in septuagesima, sancta mater nostra ecclesia duo
[8]
tempora miserabilia reputat... Když byl ďábel svržen, se snažil
[9]
svésti prvního člověka. Hospodář jest Bůh, který se o vše stará; vi-
[10]
nice skládá se z množství rév, rovněž duše z mnohých schopností.
[11]
Výklad o smyslech: Deus conducit operarios in vineam suam, tum
[12]
iusticiam suam dedit in sensibus nostris non propter suam utilitatem
[13]
sed propter nostram. My jsme povoláni k slávě boží; nedostojíme-li
[14]
své povinnosti, jak obstojíme před tváří boží? Sv. Řehoř vykládá
[15]
jednotlivé hodiny takto: Ráno nebo první hodina světa byla od Adama
[16]
k Noemovi, třetí od Noema do Abrahama, od Abrahama do
[17]
Mojžíše šestá, od Mojžíše do příchodu Páně jedenáctá. Prvních
[18]
jedenáct hodin pracoval na vinici Páně lid israelský. V jedenáctou
[19]
hodinu povolal Bůh pohany. Nebo se může rozuměti těmto hodinám
[20]
jako věku lidskému (puericia, adolescencia, plenitudo roboris, senectus) ;
[21]
po vypočítává Waldhauser, kteří v kterém věku vstoupili na vinici
[22]
boží. Tolik ku poznání výkladů Waldhauserových.

[23]
Klementinský rukopis 1B33 (Postylla Conrady de tempore)
[24]
patřil kdysi kuihovně kláštera Třeboňského. Přinesl jej
[25]
tam bibliofl Oldřich Kříž z Telče, vstupuje do kláštera r. 1478.
[26]
Rukopis je z let 1377—84. (ČČM. 1896 (Fr. Mareš, Lit. působení
[27]
kláštera Třeb.), Věstník české Akad. 1897 (TrumLAi, Pabérky
[28]
strana 472.)

[29]
O Waldhauserově postille píše též Dr. Ant, LINSENMAYER Ve
[30]
spise Geschichte der Predigt in Deutschland von Karl dem Grossen
[31]
bis zum Ausgange des 14. Jh. München 1886. O vykladech
[32]
Waldhauserových praví, že se řídí slovo od slova bibli-
[33]
ckým textem, že se pohybují v allegoricko-moralních
[34]
narážkách a jednotlivosti že jsou vesměs rázu scho-
[35]
lastickól o. Vysvětlení textu předchází krátkéexordium, jemuž
[36]
kazatel předesílá častěji ještě úvod, od něho prothema na-
[37]
zvaný. (465.) Podivno jest však, že Linsenmayer neuznává
[38]
Waldhausera za předchůdce husitství, proto prý, že ve-
[39]
směs důsledně zachovával učení církve. To však není důvodem,
[40]
proč bychom ho nenazývali předchůdcem husitství; nejedná se tu
[41]
piece o odchýlení od církve, - vZdyf ani Hus se neodchylil,


Text viewFacsimile