Facsimile view
354
5
KanRásEk v předmluvě k vydání některých kázání Petra Chelči-
ckého (Comenium III.) referuje na str. IX.—X. o Postille dvorní
bibl. č. 3691:, „Postilla pragensium, magistri Chunradi
de Walthauser“. Na str. 86. počíná se výklad takto: Simile est
regnum celorum homini etc. Matheus 20. In hodierna dominica, quae
vocatur dominica in septuagesima, sancta mater nostra ecclesia duo
tempora miserabilia reputat... Když byl ďábel svržen, se snažil
svésti prvního člověka. Hospodář jest Bůh, který se o vše stará; vi-
nice skládá se z množství rév, rovněž duše z mnohých schopností.
Výklad o smyslech: „Deus conducit operarios in vineam suam, tum
iusticiam suam dedit in sensibus nostris non propter suam utilitatem
sed propter nostram. My jsme povoláni k slávě boží; nedostojíme-li
své povinnosti, jak obstojíme před tváří boží? Sv. Řehoř vykládá
jednotlivé hodiny takto: Ráno nebo první hodina světa byla od Adama
až k Noemovi, třetí od Noema do Abrahama, od Abrahama až do
Mojžíše šestá, od Mojžíše až do příchodu Páně jedenáctá. Prvních
jedenáct hodin pracoval na vinici Páně lid israelský. V jedenáctou
hodinu povolal Bůh pohany. Nebo se může rozuměti těmto hodinám
jako věku lidskému (puericia, adolescencia, plenitudo roboris, senectus) ;
po té vypočítává Waldhauser, kteří v kterém věku vstoupili na vinici
boží.“ Tolik ku poznání výkladů Waldhauserových.
Klementinský rukopis 1B33 (Postylla Conrady de tempore)
patřil kdysi kuihovně kláštera Třeboňského. Přinesl jej
tam bibliofl Oldřich Kříž z Telče, vstupuje do kláštera r. 1478.
Rukopis je z let 1377—84. (ČČM. 1896 (Fr. Mareš, Lit. působení
kláštera Třeb.), Věstník české Akad. 1897 (TrumLAi, Pabérky
strana 472.)
O Waldhauserově postille píše též Dr. Ant, LINSENMAYER Ve
spise „Geschichte der Predigt in Deutschland von Karl dem Grossen
bis zum Ausgange des 14. Jh.“ München 1886. O vykladech
Waldhauserových praví, že se řídí slovo od slova bibli-
ckým textem, že se pohybují v allegoricko-moralních
narážkách a jednotlivosti že jsou vesměs rázu scho-
lastickól o. Vysvětlení textu předchází krátkéexordium, jemuž
kazatel předesílá častěji ještě úvod, od něho „prothema“ na-
zvaný. (465.) Podivno jest však, že Linsenmayer neuznává
Waldhausera za předchůdce husitství, proto prý, že ve-
směs důsledně zachovával učení církve. To však není důvodem,
proč bychom ho nenazývali předchůdcem husitství; nejedná se tu
piece o odchýlení od církve, —- vZdyf ani Hus se neodchylil, —