[1] |
|
---|
[2] |
B. kárá jmenovitě baby přítomné při svatbách,
|
---|
[3] |
při nichž „baby, drchte staré, oplzle mluví. A há, nečisté bídnice, ne-
|
---|
[4] |
šlechetné, ješto jiné lidi k smilstvu popauzejí l“ (51°). „Vy, baby, na rado-
|
---|
[5] |
vánkách, na svatbách! Co vy tu řečí oplzlých, zatrhavých vyplískáte !
|
---|
[6] |
Pomniž inne, babo, zet Buoh na tè dopustí, že ončmíš na smrti v tvú
|
---|
[7] |
najpilnější potřebu! . . .“ (52%).
|
---|
[8] |
ManZelstoí samo nebývá posvěceno čistou láskou.
|
---|
[9] |
Stává se, že mnozí lidé pohlavním obcováním „se zkazí,
|
---|
[10] |
dříve než vstoupí v manželství“:
|
---|
[11] |
»Vizme, co dí ... čtení svaté: ‚A byla Anna, prorokyně, .
|
---|
[12] |
a ta byla . . . żiva s mużem svým sedm let od panenství svého.“
|
---|
[13] |
Nebyla, jako tyto nynější mnohé panny a panici oplzlé, ješto se ne-
|
---|
[14] |
jedni zkazí prvé než stavu manželského dojdau. A panici též. Ne
|
---|
[15] |
brzof se nalezne, aby se zachovali . . .* (40%).
|
---|
[16] |
Tedy hříšní a nečistí lidé vstupují často vstav
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
s + + bude lotr, rufian, a ona, neřádná lotryně, nevěstka, a prý
|
---|
[19] |
„Kněže, oddaj nás! Chcemeť v svaté manżelstvo vstaupiti!' I plete se
|
---|
[20] |
mezi svatć manżely ten neślechetny lotr, ješto bude vyhnán a vyprán
|
---|
[21] |
jako onen, ješto se pletl na svadbu nemaje raucha svadebního.“ (21°).
|
---|
[22] |
„A toto přijde lotr, rufian neřádný : ,A, a, milý kněže, chceme v svaté
|
---|
[23] |
manZelstvo vstaupiti!‘; a ona, lotryné, nevéstka: , A, svaté manZelstvo !'
|
---|
[24] |
Oh, ba fci: ,V svobodu hfíchuov a v rufianstvo l“ (51%),
|
---|
[25] |
Manželské lože nesdílí se jen pro plod, ale na
|
---|
[26] |
mnoze jen z chlípných žádostí. K otázce Rokycanově: „Nu,
|
---|
[27] |
vy, manželé, tak-li vy v ten stav vstupujete, jako Buoh chce, aby to
|
---|
[28] |
bylo pro chválu Boží, pro plod, ale ne pro chlípuost a tělesné žá-
|
---|
[29] |
dosti?" (21" — nalezneme odpověď v těchto dokladech: „.... tak
|
---|
[30] |
jest ustaveno, do třetího dne najméně aby sebe byli prázdni pro po-
|
---|
[31] |
ctivost svátosti manželské. A toto i hned, lečby u dvorův nebylo,
|
---|
[32] |
ano! Tuť je večer oddadí a i hned spolu spát vedau“. (519). „Bývá to,
|
---|
[33] |
že říkají: ‚Ва, mily knóże, naramnót jest na mě můj muž laskav,
|
---|
[34] |
máť ke mně velikau lásku !' Oh, říkám, a jest tak, že není láska, ale
|
---|
[35] |
hovadná milost chlípná, zlá, ale ne láska! .. . A z té milosti hovadné
|
---|
[36] |
najednau se pojímajf, aby svau vuoli naplnili; ješto kdožkoli požívají
|
---|
[37] |
sebe, když chtí a kolikrátžkoli chtí a nezdržují se a dadí télu vuoli,
|
---|
[38] |
běda jim! Jinak nemají sebe manželé požívati, jedno pro plod. ..“
|
---|
[39] |
(54^; pod. 68*. „Svatý Augustin praví, že méně by hřešil ne-
|
---|
[40] |
jednau dotkna se nevěstky než své manželky neřádně. Ač von proto
|
---|
[41] |
nedí, by hřích nebyl z nevěstky, ale méně vážen jest, protože jest
|
---|