EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

101

B. kárá jmenovitě baby přítomné při svatbách, při nichž baby, drchte staré, oplzle mluví. A , nečisté bídnice, ne- šlechetné, ješto jiné lidi k smilstvu popauzejí l (51°). Vy, baby, na rado- vánkách, na svatbách! Co vy tu řečí oplzlých, zatrhavých vyplískáte ! Pomniž inne, babo, zet Buoh na dopustí, že ončmíš na smrti v tvú najpilnější potřebu! . . . (52%).

ManZelstoí samo nebývá posvěceno čistou láskou. Stává se, že mnozí lidé pohlavním obcováním se zkazí, dříve než vstoupí v manželství:

»Vizme, co ... čtení svaté: A byla Anna, prorokyně, .

a ta byla . . . żiva s mużem svým sedm let od panenství svého. Nebyla, jako tyto nynější mnohé panny a panici oplzlé, ješto se ne- jedni zkazí prvé než stavu manželského dojdau. A panici též. Ne brzof se nalezne, aby se zachovali . . .* (40%).

Tedy hříšní a nečistí lidé vstupují často vstav manželský:

s + + bude lotr, rufian, a ona, neřádná lotryně, nevěstka, a prý Kněže, oddaj nás! Chcemeť v svaté manżelstvo vstaupiti!' I plete se mezi svatć manżely ten neślechetny lotr, ješto bude vyhnán a vyprán jako onen, ješto se pletl na svadbu nemaje raucha svadebního. (21°). A toto přijde lotr, rufian neřádný : ,A, a, milý kněže, chceme v svaté manZelstvo vstaupiti!; a ona, lotryné, nevéstka: , A, svaté manZelstvo !' Oh, ba fci: ,V svobodu hfíchuov a v rufianstvo l (51%),

Manželské lože nesdílí se jen pro plod, ale na mnoze jen z chlípných žádostí. K otázce Rokycanově: Nu, vy, manželé, tak-li vy v ten stav vstupujete, jako Buoh chce, aby to bylo pro chválu Boží, pro plod, ale ne pro chlípuost a tělesné žá- dosti?" (21" nalezneme odpověď v těchto dokladech: .... tak jest ustaveno, do třetího dne najméně aby sebe byli prázdni pro po- ctivost svátosti manželské. A toto i hned, lečby u dvorův nebylo, ano! Tuť je večer oddadí a i hned spolu spát vedau. (519). Bývá to, že říkají: Ва, mily knóże, naramnót jest na můj muž laskav, máť ke mně velikau lásku !' Oh, říkám, a jest tak, že není láska, ale hovadná milost chlípná, zlá, ale ne láska! .. . A z milosti hovadné najednau se pojímajf, aby svau vuoli naplnili; ješto kdožkoli požívají sebe, když chtí a kolikrátžkoli chtí a nezdržují se a dadí télu vuoli, běda jim! Jinak nemají sebe manželé požívati, jedno pro plod. .. (54^; pod. 68*. Svatý Augustin praví, že méně by hřešil ne- jednau dotkna se nevěstky než své manželky neřádně. von proto nedí, by hřích nebyl z nevěstky, ale méně vážen jest, protože jest


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile