EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
98

[2]
přibylo a mnoho-li si vsel pšenice nebo žita a koliko set máš vovec
[3]
a dobře-liť se daří a co letos pfisadíS a co pfikaupí$?' O tot se oni
[4]
starají, o to! Nékdy se toho zboží nasytíte! (554), Ještěť baba drchta
[5]
přififuje dcerku, aby pyšně chodila, zjedná perel, zlata, raucha dra-
[6]
hého na ni nalépá... (1084).

[7]
Rodiče mají se starati, aby děti modlily se tak, jak Bůh chce,
[8]
vedle zákona Božího. Ale to se často neděje: Než teď, jakž otec
[9]
a máti naučili z mládí říkati Otče náš, takto teď ty, Maretko, říkaj,
[10]
a ty, Kateřinko, a ty, Filípku! Ale aby toko hleděli, aby to bylo
[11]
v duchu vraucím modlením, aby bylo sebrání vážné z vroucí srdnaté
[12]
milosti k bohu, nic!; než leda se blentovalo ... (598%).

[13]
Mládež se by měla učiti odvykati světu a jeho roz-
[14]
košem; proto R. kárá nešlechetnou řeč těch, kteří mládež vybízejí
[15]
slovy: Však si mlád, nech toho náboženství, požívaj světa! Což jest
[16]
do tebe, a ty mladosti nic neuzives, ani ty hráš, ani kuoleš
[17]
ani tancuješ, ani do krčmy jdeš, ani (rejnješ, však máš ještě dosti
[18]
času (t. na náboženství), budeš stir! (700).

[19]
Vevětšině těchto dokladů R. kárá s vážným pathosem
[20]
bezohledného mravokárce vedlevěcípokárání hodných
[21]
též mnoho malicherného a nepatrného, co ani hříchem není
[22]
nýbrž co jest nutně ve spojení s živou letorou, s radostmi a s jarým,
[23]
veselým duchem bezstarostného mládí. Zvláštní, přílišná hor-
[24]
livost zaráží nás v téchto dokladech (326? a 407»):

[25]
,Matka synáékovi polahodí, pochlebi: Ba, milý synu, milá
[26]
dcerko, buďte veselí! My, dokud sme byli mladí, uměliť sme s do-
[27]
brými lidmi veseli býtil Ó zlá, nehodná máti, a otec též! Aby ty
[28]
byla, matko, vezmńc meć, i sraubila svému dítěti hlavu, když jest
[29]
jedně pokřtěno, byla by jemu méně uškodila, nežli když ty je vedeš
[30]
k světu, k marnostem, ku pajše! (8265),

[31]
Tyto matky a otcové, ješto z hovadné milosti děti připra-
[32]
vují, filují, ono třevíčky červené, oboječky: ješto kdyby máti po křtu
[33]
vezmúci meč i sraubila dítěti hlavu, méně by mu uškodila, nežli
[34]
i hned z mládí vedauce je ku pýše, k světu, nébrž prospěla by jemu
[35]
pomohúc jemu do nebes. Go jest Erodes zlého těm dětem učinil,
[36]
zmordovav je? Ne, an prospěl, že mučedlničí korunu vzali. Aby byli
[37]
Zivi a tak je jich rodičové vedli ku pajše a k světu, jako nynější
[38]
vedau své: víra jest a měj tu víru, že by byli v pekle. Však při-
[39]
pravujete, vedete k svétu, zjednáte perel, nakaupíte pásuov...; ne-
[40]
věříte žádnému, než vymluvíte, opremujete: A, co to škodí mladému ?


Text viewFacsimile