EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

98

přibylo a mnoho-li si vsel pšenice nebo žita a koliko set máš vovec a dobře-liť se daří a co letos pfisadíS a co pfikaupí$?' O tot se oni starají, o to! Nékdy se toho zboží nasytíte! (554), Ještěť baba drchta přififuje dcerku, aby pyšně chodila, zjedná perel, zlata, raucha dra- hého na ni nalépá... (1084).

Rodiče mají se starati, aby děti modlily se tak, jak Bůh chce, vedle zákona Božího. Ale to se často neděje: Než teď, jakž otec a máti naučili z mládí říkati Otče náš, takto teď ty, Maretko, říkaj, a ty, Kateřinko, a ty, Filípku! Ale aby toko hleděli, aby to bylo v duchu vraucím modlením, aby bylo sebrání vážné z vroucí srdnaté milosti k bohu, nic!; než leda se blentovalo ... (598%).

Mládež se by měla učiti odvykati světu a jeho roz- košem; proto R. kárá nešlechetnou řeč těch, kteří mládež vybízejí slovy: Však si mlád, nech toho náboženství, požívaj světa! Což jest do tebe, a ty mladosti nic neuzives, ani ty hráš, ani kuoleš ani tancuješ, ani do krčmy jdeš, ani (rejnješ, však máš ještě dosti času (t. na náboženství), budeš stir! (700).

Vevětšině těchto dokladů R. kárá s vážným pathosem bezohledného mravokárce vedlevěcípokárání hodných též mnoho malicherného a nepatrného, co ani hříchem není nýbrž co jest nutně ve spojení s živou letorou, s radostmi a s jarým, veselým duchem bezstarostného mládí. Zvláštní, přílišná hor- livost zaráží nás v téchto dokladech (326? a 407»):

,Matka synáékovi polahodí, pochlebi: Ba, milý synu, milá dcerko, buďte veselí! My, dokud sme byli mladí, uměliť sme s do- brými lidmi veseli býtil Ó zlá, nehodná máti, a otec též! Aby ty byla, matko, vezmńc meć, i sraubila svému dítěti hlavu, když jest jedně pokřtěno, byla by jemu méně uškodila, nežli když ty je vedeš k světu, k marnostem, ku pajše! (8265),

Tyto matky a otcové, ješto z hovadné milosti děti připra- vují, filují, ono třevíčky červené, oboječky: ješto kdyby máti po křtu vezmúci meč i sraubila dítěti hlavu, méně by mu uškodila, nežli i hned z mládí vedauce je ku pýše, k světu, nébrž prospěla by jemu pomohúc jemu do nebes. Go jest Erodes zlého těm dětem učinil, zmordovav je? Ne, an prospěl, že mučedlničí korunu vzali. Aby byli Zivi a tak je jich rodičové vedli ku pajše a k světu, jako nynější vedau své: víra jest a měj tu víru, že by byli v pekle. Však při- pravujete, vedete k svétu, zjednáte perel, nakaupíte pásuov...; ne- věříte žádnému, než vymluvíte, opremujete: A, co to škodí mladému ?



Text viewManuscript line view