[1] |
|
---|
[2] |
za hřích nemají a hříchy vymlauvajf, nébrz Ze hifchy ctnostmi na-
|
---|
[3] |
zývají a těžké, hrozné hříchy ctnostmi zuobalovali.“ (201%). „Práv
|
---|
[4] |
jako oni apoštolé vidauce Krista, an po moři chodí, a mněli, by byla
|
---|
[5] |
obluda: takéž i nynější lid maje pravdu Kristovu, řeči jeho, ano je
|
---|
[6] |
jako v uoči bodau a nemají jich za pravé reci, neb jim nevétf."
|
---|
[7] |
(211). „Kde jest víra, kde? Však nevěříme Bohu! Mnedle, co pudí
|
---|
[8] |
onyno, jesto jedau k bojuom, k Sturmuom? Nedovéra, že nevěří
|
---|
[9] |
Bohu, by jim mohl živnost zjednati.“ (3197).
|
---|
[10] |
Zkrátka: „Není pravé víry, není!“ (359b). Ovšem uznává
|
---|
[11] |
kW., že pouhá víra nepostačí, není-li skutky ozdobena.
|
---|
[12] |
|
---|
[13] |
R. uvádí „čtveru věc, proč tento lid nevěří“: „Jedno
|
---|
[14] |
proto, že tento lid jest ve lži zchovánavykrmen, jakž z mládí
|
---|
[15] |
naučení a у čemž zchováni. Již oni pro žádnůú věc pravdě věřiti ne-
|
---|
[16] |
mohau, než jakž je kněží a mniši svatokupci naučili a navedli, tak
|
---|
[17] |
vždy vtom trvají. Lecjakés jim básně pravili a praví, a zákona Božího
|
---|
[18] |
nechají. Druhé proto, Ze jsau slova Boží a řeči jeho drst-
|
---|
[19] |
naté, ostré, nechce se jich. Cos tě to, veď, drstnatého: vezmi
|
---|
[20] |
svůj kříž a zapři sám sebe a následuj mne, milujte nepřátely, a jiné?
|
---|
[21] |
Toto lehčejší : pokropiti se, políbiti, třidceti mší zakaupiti, onde na
|
---|
[22] |
odpustky se projíti, onde na paut, toť není tak protivné. Třetí
|
---|
[23] |
proto, že srdce lidské odporné jest dobrému. U, slibuj za
|
---|
[24] |
to, by dnes povolil srdci svému, kam by chtělo, hádaj, kde by se
|
---|
[25] |
stavilo ? Slibuj, że by nétco dvorného spáchal! Takt jest to zlé srdce |
|
---|
[26] |
A čtvrté proto, że vedle Ježíše žádné cti nedojd'es ani
|
---|
[27] |
duostojenství, ani povýšení, ale puotky, nesnáze, hanění, kaceřování.
|
---|
[28] |
Toho se spíš dovrtíš vedle Ježíše než co jiného na tomto světě; i nechce
|
---|
[29] |
se nám toho, ale vždy žádáme zvelebení na tomto světě.“ (144*-Р).
|
---|
[30] |
Místo víry panuje na mnoze pověra: „Plno pověr v tomto
|
---|
[31] |
lidu !“ (181°); lid nehledá ve svých strastech pomoci Boží, nýbrž
|
---|
[32] |
utíká se „k hadačuom, hadačkám, k žehnání, klekování,
|
---|
[33] |
k navazování“. (5°, 46%, 181%, 295b, 346b atd). Na př.: „Když
|
---|
[34] |
dítě máteři postůně a nebo přítel milý, aniť rauče žehnání, navazo-
|
---|
[35] |
vání, čáry! Ba byť jej mohl dábel z horaucího pekla uzdraviti, všeť
|
---|
[36] |
by oni pro tu přízeň učinili a dopustili*. (462). „A když již nic nikdež
|
---|
[37] |
nebude moci spomoci, tož tepruv k Bohu...“ (Bb).
|
---|
[38] |
Lidé ve své pověrčivosti oddávají se různým ге-
|
---|
[39] |
vnějším ceremonmiím, „zevmi”nim svdlostem* :
|
---|
[40] |
„Ale tento lid slepy k obraziimt se spíše obrátí očima (než
|
---|
[41] |
k Bohu); přijda do kostela, a teď svíčku polepí, ved, a neb
|
---|
[42] |
Jubilejních spisů č. XII, 7
|
---|