EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
88

[2]
К. Кага též lenost o svátcích, kdy lidé nejraději
[3]
dlouho spí zanedbávajíce sluZeb BoZíchanemodlícese
[4]
(320°, 367%): , Ano lezi v nedéli . . . mohauce ke msi jiti a nebo vstantc
[5]
modliti se, a to leží! O bídná duše, ležeti tobě tu chvíli, ano se ta
[6]
doba obětuje ta drahá obět, ten Beránek nepoškvrněný, jenž snímá
[7]
hříchy světa!? A ty ležíš!? A bude-li pak v ta doba smilniti, a, běda
[8]
bude, nastojte! (3889. Ve svátek jezdí lidé k příbuzným
[9]
a přátelům, místo aby se věnovali nejlepšímu příteli
[10]
Bohu: A pak uzříš, aniť premují, pvy: ,Musili jsme v nedéli jíti,
[11]
jeti, byli by mné vozové ujeli*; ono pry: ,Pro dobré sem to lidi uéinil;
[12]
ono ted: ,U, pro pritely, abychom se spolu shledali, ješto sebe jindy
[13]
nemuoZeme vidéti!! Pomni , Ze se nevymluví$!^ (215).

[14]
Všecko napomínání lidu, aby den sváteční světil,
[15]
jest marné: Milý Bože, co vy mnoho slýcháte, kterak máte tu
[16]
neděli světiti! Ano kněží úpějí, volají, vy uposlechnete! Hluší ne-
[17]
mohau slySeti. (297%); ... shledáte, nemějte péče, coť vás potká
[18]
pro tu boZí nedéli!* (4295); ,a, a, neboZátka, neboZátka, jak vy ha-
[19]
nebné o duée pfijdete!* (430*).

[20]
Konečně R. obrací se také proti tém, ktefí bludné
[21]
učí, že sobota býti svěcena: Někteří lidé bludní mluví,
[22]
pravíc, že sobota svěcena býti. Tu bych chtěl dovésti, že jest
[23]
to blud a že neděle svěcena býti. Nebo jakož jest onen beránek
[24]
v Starém Zákoně byl figura těla Božího, tak sobota byla jest figura
[25]
a znamenala nedéli .. . (322).

[26]
Modlitba.

[27]
Slyší-li tento lid, Ze se Buoh velí modliti v duchu a pravdé?,
[28]
(217) taże se R. Lid to slyší a to, ale nedbá, nemodlí se tak,
[29]
jak Bůh chce: nejedent chodí do kostela od třiceti, od padesáti
[30]
let, a ještě se nikdy právě nemodlil. (194°).

[31]
Pravá, vroucí modlitba předpokládá lásku k Bohu:
[32]
Onano baba, jenž modlitbu říká, více sobě zaslanží tím, když Boha
[33]
miluje, než onenno, byť jich říkal tisíckrát padesäte. (308°). Lid
[34]
však Boha nemiluje, proto nemodlí se vroucně, nýbrž
[35]
jen ústa se pohybují, mysl však jinde se toulá; R. mluví
[36]
¢asto o neplatném ,lomcovdni patefuov* (6% 31% atd.), o planém,
[37]
lichém ,blentovdni* (29055, 398* a j); lid modlí se Otče náš !*,
[38]
a mysi kdes! (21%), jedno ,Otče náš! Otče náš! a mysl i srdce kdesi
[39]
jinde se taulá a sebránf Zádného* (37*, pod. 43», 290b); a my knóżi
[40]
též, mniši též jedno: ут, vr, vr, leda se jedno odbylo spíše (43°,
[41]
pod. 193b, 398); piijdauc do kostela, tut: Otče ná$!', a duchu vrau-


Text viewFacsimile