EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

88

К. Кага též lenost o svátcích, kdy lidé nejraději dlouho spí zanedbávajíce sluZeb BoZíchanemodlícese (320°, 367%): , Ano lezi v nedéli . . . mohauce ke msi jiti a nebo vstantc modliti se, a to leží! O bídná duše, ležeti tobě tu chvíli, ano se ta doba obětuje ta drahá obět, ten Beránek nepoškvrněný, jenž snímá hříchy světa!? A ty ležíš!? A bude-li pak v ta doba smilniti, a, běda bude, nastojte! (3889. Ve svátek jezdí lidé k příbuzným a přátelům, místo aby se věnovali nejlepšímu příteli Bohu: A pak uzříš, aniť premují, pvy: ,Musili jsme v nedéli jíti, jeti, byli by mné vozové ujeli*; ono pry: ,Pro dobré sem to lidi uéinil; ono ted: ,U, pro pritely, abychom se spolu shledali, ješto sebe jindy nemuoZeme vidéti!! Pomni , Ze se nevymluví$!^ (215).

Všecko napomínání lidu, aby den sváteční světil, jest marné: Milý Bože, co vy mnoho slýcháte, kterak máte tu neděli světiti! Ano kněží úpějí, volají, vy uposlechnete! Hluší ne- mohau slySeti. (297%); ... shledáte, nemějte péče, coť vás potká pro tu boZí nedéli!* (4295); ,a, a, neboZátka, neboZátka, jak vy ha- nebné o duée pfijdete!* (430*).

Konečně R. obrací se také proti tém, ktefí bludné učí, že sobota býti svěcena: Někteří lidé bludní mluví, pravíc, že sobota svěcena býti. Tu bych chtěl dovésti, že jest to blud a že neděle svěcena býti. Nebo jakož jest onen beránek v Starém Zákoně byl figura těla Božího, tak sobota byla jest figura a znamenala nedéli .. . (322).

Modlitba.

Slyší-li tento lid, Ze se Buoh velí modliti v duchu a pravdé?, (217) taże se R. Lid to slyší a to, ale nedbá, nemodlí se tak, jak Bůh chce: nejedent chodí do kostela od třiceti, od padesáti let, a ještě se nikdy právě nemodlil. (194°).

Pravá, vroucí modlitba předpokládá lásku k Bohu: Onano baba, jenž modlitbu říká, více sobě zaslanží tím, když Boha miluje, než onenno, byť jich říkal tisíckrát padesäte. (308°). Lid však Boha nemiluje, proto nemodlí se vroucně, nýbrž jen ústa se pohybují, mysl však jinde se toulá; R. mluví ¢asto o neplatném ,lomcovdni patefuov* (6% 31% atd.), o planém, lichém ,blentovdni* (29055, 398* a j); lid modlí se Otče náš !*, a mysi kdes! (21%), jedno ,Otče náš! Otče náš! a mysl i srdce kdesi jinde se taulá a sebránf Zádného* (37*, pod. 43», 290b); a my knóżi též, mniši též jedno: ут, vr, vr, leda se jedno odbylo spíše (43°, pod. 193b, 398); piijdauc do kostela, tut: Otče ná$!', a duchu vrau-



Text viewManuscript line view