EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
85

[2]
na klekání zvoní ráno nebo večer, že vy nemuožete poklekuüti a vdéé-
[3]
nosti učiniti, že jest vás ostříhal, hájil, bránil milý Bůh, aby mu
[4]
aspoň tehdáž poděkoval (315%); dokonce se za to i stydí: ale nyní
[5]
se již za to stydí, již to za hanbu mají, když zvoní. aby klekli...
[6]
(412°). I rozpomíná se R., že dříve byli lidé přece Bohu
[7]
vděčnější: ,,Vérné to pomnim, v Rokycanech kdyż bylo. Nójacit
[8]
sau dříve byli lidé ohbitější k dobrému. Kdyz na klekdni zazvonili,
[9]
i hned klekli sami starší. A nám i hned: Nu, děti, kde ste, klekněte
[10]
a dékujte Bohu!*... Tento lid toho v paměti nemá, když v pátek
[11]
o polední zvoní, mši slauží na památku umučení Božího, aby šli do
[12]
kostela a poděkovali milému Bohu a chválili jeho. Ba. radšeť posedí
[13]
a neb se potaulají ...'* (2975), ,,Nékdy£ sau lidé ten Zivot bohomyslny
[14]
dvakrát za deň vedli. Pomníte-li za krále Václava? Jáť pomním, Ze,
[15]
když na klekání zvonili, i hned véichni klekli a dékovali milému
[16]
Bohu z dobrodinství, kteréž s nimi tu пос učinil, a že je zachoval
[17]
od zlého. A opět večer, když zazvonili na klekání, hned v domu
[18]
všichni klekli: ,Nu, déti, kde jste? Kleknète a děkujte Pánu Bohu
[19]
z dobrodiní, žeť jest vás od zlého zachoval! A na rynku též. A kdo
[20]
by byl neklekl, i hned byl v šatlavě. Ale toť již ďáblova svoboda
[21]
všemu zlému. Těžko koho uzříš, by klekl, když na klekání zvoní,
[22]
a děkoval milému Bohu z dobrodiní. A mnozí nevědí, proč to zvoní...
[23]
Ale mnohým by ďábel kolena zlámal, kdyby klekli, když zvoní na

[24]
klekání, a dčkovali milému Bohu... (4281).
[25]
Celkem zdá se Rokycanovi, že křesťané na východ
[26]
slunce... umějí se míti vážněji k Bohu nežli tento lid

[27]
zdej&1. ().

[28]
Lid nemá pravé zbožnosti; nestará se o to, aby byl zbožný,
[29]
čili, jak E. praví, aby mohl míti náboženství. (398), Ani
[30]
v kostele není pravé zbožnosti; lid jde do kostela již jen jako ze zvyku,
[31]
ano se nechce, ano teskno na službě Boží, teskno na kázání pobýti,
[32]
jaks teď jediné z obyčeje, a to vlažné... (11b). Lid jest vlažný
[33]
k Bohu, neníť zanícení nábožného; v věci užívá R. pěk-
[34]
ného přirovnání: Mnedle, muož-li to býti, aby se tam železo u ko-
[35]
váře po jednú mohlo rozpáliti, když je v uoheň vloží? Nemuož, však
[36]
mnoho musí na dýmati. Tak také ty přijda do kostela, ano roz-
[37]
nícení žádúcího, milosti k Bohu není, ano vše ustydlo. A ty včera
[38]
mnoho mluvil, blentoval, prázdných řečí, kunštíky, žerty, smíšky, klásky
[39]
puosobil, i chce míti náboženství; a s tím se vším k tělu Božímu.. .
[40]
(398°). Místo zbožnosti lid v kostele hřeší; mnozí
[41]
přetvařují se v kostele, aby se zdálo, že jsou zbožní: Obecně ti


Text viewFacsimile