[1] |
|
---|
[2] |
plných stolech: ,... večer nad karhany seděti trýbajíc (?) 8), za-
|
---|
[3] |
lévajíc, dvě, tři, čtyři hodiny bláznujíc, žerty, smíchy vedauc. Ba, tuf se
|
---|
[4] |
nesteskne ďáblové duši bídné, hanebné . . .* (04*—^). ,Jako toho po hříchu
|
---|
[5] |
mnoho jest nyní, že při jídle a při stole po sobě žerty, smíchy, roz-
|
---|
[6] |
pustilosti, řeči smilné, oplzlé, dábelské. A to pochodi z lakoty, z uob-
|
---|
[7] |
žerstva a z prázdnosti prílišné“. (232%). „Nu, mnedle, mají-li za hřích
|
---|
[8] |
freje, tance, rozpustilosti? U prý: „Musíť lidé veselí Буй!“ (293%).
|
---|
[9] |
Také ctižádost svádí lid k péči o věci pozemské:
|
---|
[10] |
„Vždy žádáme zvelebení na tomto světě !“ (144^).
|
---|
[11] |
Pro přílišnou péči o svět lid nedbá svého spasení
|
---|
[12] |
Ovšem, ,.... kdozt řádně svá hospodářství vedau, své obchody,
|
---|
[13] |
nic to dobrým lidem není ku překážce jich spaseni* (351*), ale lid
|
---|
[14] |
nepokládá jich za dary boží a neváží si vůbec dobrého bydla: „než
|
---|
[15] |
právě jako hovado jí, pí, a nic o tom neumí pověděti, též práv my
|
---|
[16] |
jíme, píme dobré věci, a nic toho nevážíme, že dobré bydlo máme“.
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
V marnostech světských jest tedy příčina mravní zkaže-
|
---|
[19] |
nosti, ve které lid tak zabfedl. Ze nedbá Boha, nedbá toho, co
|
---|
[20] |
Bůh chce a velí: „aby se modlili v duchu a v pravdě, postili
|
---|
[21] |
v duchu a v pravdě, zpovídali se v duchu a v pravdě, a tak všecky
|
---|
[22] |
jiné věci vedli, jakož Buoh chce a velí, nic toho tento lid nehledí...“ (40).
|
---|
[23] |
Pro nevážnost k slovu a zákonu božímu lid mravně
|
---|
[24] |
neprospívá (78b), všecko jeho počínání bez Boha nevede
|
---|
[25] |
k spáse: „... všichni dobří skutkové, kteréž člověk muože vésti,
|
---|
[26] |
všechny svátosti počna ode křtu, všichni zákonové mniší, jeptiští, kteří-
|
---|
[27] |
koli *%, všecka řemesla, všichni obchodové, toho všeho nepovedau-li
|
---|
[28] |
lidé podle slova Božího a zákona jeho, všecko to obrátí se lidem
|
---|
[29] |
k věčné mauce na věky“. (259%). „Nyní sobě lidé málo váží slovo
|
---|
[30] |
Boží, jako by bylo něco starého; již osmrkali, vostydlo jim. Prý: „Však
|
---|
[31] |
to dávno slejchám !* Jdau na túlačky, radše se projdau. A druzí pak,
|
---|
[32] |
ač poslúchají, ale nedbajf pamatovati." (141*75». „Práv se má tento
|
---|
[33] |
lid jako osel. Huď voslu na lautnu, osel slyší teď, ale žádného
|
---|
[34] |
kochání z toho nemá. Tak tento lid slyší slovo Boží, a nic jím nemuož
|
---|
[35] |
hnüti, aniž se mohau pokochati v svém milém Bohu ...“ (1912), 2)
|
---|
[36] |
|
---|
[37] |
| 19) Spiie asi „tryrajie*; v. Jungm. Slovník pod heslem „trejrati“ (toulati
|
---|
[38] |
|
---|
[39] |
19) Srv.: ,v&ichni zákonové, Frantiskové, Dominikové, Kapistrénové, jestli
|
---|
[40] |
že se chybí zákona Božího, a v kterém slově budau jemu odporni, oni nikoli do
|
---|
[41] |
|
---|
[42] |
0) K tomuto dokladu podotýká Denis (K. s. č. 219—220): „Však všichni
|
---|