EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
14

[2]
I. Úvahy vázu všeobecného.

[3]
Základ všeho štěstí a vší spokojenosti lidské Rokycana spatřuje
[4]
v souladném poměru vezdejšího života k životu nadpo-
[5]
zemskému, duchovnímu. Jest to věc svědomí, věc našeho mrav-
[6]
ního života. Vzorem k upravení tohoto poměru jest sám Bůh, jenž
[7]
se vtělil Kristus, největší a nejdokonalejší učitel všech lidí a věků,
[8]
jehož svatým příkladem se člověk říditi, Ale, bohužel, hříšný lid
[9]
nezařídil si život svůj dle příkladu Kristova, lid není v pravdě
[10]
křesťanský. R. želí toho slovy: A nyní aby našel křesťana tyto
[11]
časy joslední, jenž Antikrist vládne a panuje, jest náramně řídké.
[12]
Jako nesnadně jelena najdeš v lese s zlatými rohy, tak nesnadně
[13]
v pravdě křesťana nalezneš. (387*7%). Zdá se mu, že jsou lidé jen dle
[14]
jména křesťany: jediné teď že sau křtěni a křesťané slovú (183b).
[15]
Stesk svůj R. mírní útěchou, že jsou snad přece někde v úkrytu dobří
[16]
křesťané: Jsauť, ale někde v kautě, ještoť o tom svět neví (8875), !7)
[17]
ale takových je zajisté po řídku: Jsaut praví ještě a dobří lidé, ale
[18]
po hříchu málo! (3224). Jsou sice také někteří lidé, již z jakéhosi
[19]
mravního instinktu, bez zvláštního pobízení jsou dobří, ale těch je
[20]
rovněž málo: Jsauť lidé dobří, ješto, byť pak kázání nikda více ne-
[21]
slýchali, protoť by dobře živi byli, ale málo. A co jest vás, ješto vám
[22]
tyto řeči jako na hlavu kapí, ano se vás dotýká, a však se nic ne-
[23]
ulekne duše otrlá, opuštěná od milého Boba! (337).

[24]
R. vidí pak příčinu úpadku křesťanského života
[25]
v tom, Ze lid přilnul k světu nestaraje se o Boha. Pěkné jest
[26]
přirovnání světa k moři: Povím vám osmeru věc, kdyby se na
[27]
moři shledala a přihodila: Jedno, kdyby se moře zbauřilo; druhé,
[28]
kdyby byla tma veliká, že by ani slunce, ani měsíce ani hvězd nebylo
[29]
viděti; třetí, že by se plavci svadili, a jedni tam chtěli vésti a druzí sem a
[30]
tak, že by se o to nesmluvili; čtvrté, že by ochechule ty, ješto v moři bývají
[31]
a sladce zpívají, snažily se na lodi, chtíc ji překotiti; páté, že by ti zloději,
[32]
jako bývají na moři, ješto slovú pireté, přispěli ; šesté, že by se provazové,
[33]
jako na těch bárkách bývají, a plátna, ješto jimi zpravují, ztrhali a vesla
[34]
se zlámala; sedmé, že by zima byla veliká, že by rukama nemohli

[35]

[36]
17) Slova Rokycanova dosvědčuje bratr Lukáš. V. ČČM. 1884 (Goll),
[37]
Str. 48.: Br. Lukáše o obnovení církve (1510): . .. A na kázáních mluvil
[38]
(t. Rokycanw: . .. A kde sau praví křesťané? Někde v kautě a řídko nalézti
[39]
křesťana pravého jako jelena s zlatými rohy na Pražském mosté.

[40]
Denis v Konci sam. čes. táže se však: Jakým právem osmělí se později
[41]
R. zavrhovati ty, kteří žili v tišině a nežádali na světě, než aby jich neznal
[42]
(t. bratif)?*


Text viewFacsimile