EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

14

I. Úvahy vázu všeobecného.

Základ všeho štěstí a vší spokojenosti lidské Rokycana spatřuje v souladném poměru vezdejšího života k životu nadpo- zemskému, duchovnímu. Jest to věc svědomí, věc našeho mrav- ního života. Vzorem k upravení tohoto poměru jest sám Bůh, jenž se vtělil Kristus, největší a nejdokonalejší učitel všech lidí a věků, jehož svatým příkladem se člověk říditi, Ale, bohužel, hříšný lid nezařídil si život svůj dle příkladu Kristova, lid není v pravdě křesťanský. R. želí toho slovy: A nyní aby našel křesťana tyto časy joslední, jenž Antikrist vládne a panuje, jest náramně řídké. Jako nesnadně jelena najdeš v lese s zlatými rohy, tak nesnadně v pravdě křesťana nalezneš. (387*7%). Zdá se mu, že jsou lidé jen dle jména křesťany: jediné teď že sau křtěni a křesťané slovú (183b). Stesk svůj R. mírní útěchou, že jsou snad přece někde v úkrytu dobří křesťané: Jsauť, ale někde v kautě, ještoť o tom svět neví (8875), !7) ale takových je zajisté po řídku: Jsaut praví ještě a dobří lidé, ale po hříchu málo! (3224). Jsou sice také někteří lidé, již z jakéhosi mravního instinktu, bez zvláštního pobízení jsou dobří, ale těch je rovněž málo: Jsauť lidé dobří, ješto, byť pak kázání nikda více ne- slýchali, protoť by dobře živi byli, ale málo. A co jest vás, ješto vám tyto řeči jako na hlavu kapí, ano se vás dotýká, a však se nic ne- ulekne duše otrlá, opuštěná od milého Boba! (337).

R. vidí pak příčinu úpadku křesťanského života v tom, Ze lid přilnul k světu nestaraje se o Boha. Pěkné jest přirovnání světa k moři: Povím vám osmeru věc, kdyby se na moři shledala a přihodila: Jedno, kdyby se moře zbauřilo; druhé, kdyby byla tma veliká, že by ani slunce, ani měsíce ani hvězd nebylo viděti; třetí, že by se plavci svadili, a jedni tam chtěli vésti a druzí sem a tak, že by se o to nesmluvili; čtvrté, že by ochechule ty, ješto v moři bývají a sladce zpívají, snažily se na lodi, chtíc ji překotiti; páté, že by ti zloději, jako bývají na moři, ješto slovú pireté, přispěli ; šesté, že by se provazové, jako na těch bárkách bývají, a plátna, ješto jimi zpravují, ztrhali a vesla se zlámala; sedmé, že by zima byla veliká, že by rukama nemohli

17) Slova Rokycanova dosvědčuje bratr Lukáš. V. ČČM. 1884 (Goll), Str. 48.: Br. Lukáše o obnovení církve (1510): . .. A na kázáních mluvil (t. Rokycanw: . .. A kde sau praví křesťané? Někde v kautě a řídko nalézti křesťana pravého jako jelena s zlatými rohy na Pražském mosté.

Denis v Konci sam. čes. táže se však: Jakým právem osmělí se později R. zavrhovati ty, kteří žili v tišině a nežádali na světě, než aby jich neznal (t. bratif)?*



Text viewManuscript line view