EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
72

[2]
kus kożi zapřel kalicha a Mistr Havel, ten vbéhl v Pikharty,
[3]
aby byl zveleben a ctěn, jakož se jím divně pochlubili. O Sovkovi
[4]
srov. Staré Let. kor. 1510. (Goll v témž článku zmiňuje se ještě
[5]
o jiných domnělých latinskýchkázáních Rokycanových
[6]
v rukopise kapit. F 105, z vichž něco vytiskl Hôfler, Geschichts-
[7]
schreiber II. 836; i tu se naráží na pozdější události, z r.
[8]
1480. Srovn. Palacký, Die Gesch. des Hussitenthums str. 11.)

[9]
Za nejstarší rukopis Rokycanovy postilly býval
[10]
pokládán rukopis musejní, stará sign. 1C14, nová: IV.
[11]
B 11. Ve Výboru z lit. č. II. 738 čteme: Mezi rukopisy, pokud po-
[12]
vědomo, nejstarší zdá se býti Musejní (I C 14), psaný na pap., fol.,
[13]
rukou rozličnou asi okolo počátku 16. věku, avšak nyní již velmi
[14]
porouchaný, nemaje ani počátku ani konce, a vnitř také některé listy
[15]
vytrhány.* Ale Rokycanova postilla to není, jak dokazuje Goll СС.
[16]
1879: Že by to bylo dílo Rokycanovo, o tom nesvědčí
[17]
žádné zevnitřní svědectví, ani obsah, nýbrž od postilly
[18]
Rokycanovy se tyto výklady slohem i obsahem úplně
[19]
liší. Jsou to výklady učené, nechutné, jakých ve středověku plno.
[20]
Hanka zcela libovolně na hřbet rukopisu přilepil lístek,
[21]
na který svou rukou napsal: M. Jana Kokycany Postilla.
[22]
Co tedy ve Výboru z téhož rukopisu vytištěno, ukázkou z postilly
[23]
Rokycanovy není.

[24]
Postilla Rokycanova vznikla po r. 1456, neboť jest
[25]
v narážka na smrt Kapistranovu (| 1456). Jakým způsobem vy-
[26]
kládá v Rokycana písmo sv.? O tom budeme nejprve uvažovat.
[27]
Všecky doklady čerpáme z rukopisu Pretoriova (un. 17 D 40).

[28]
Po textě příslušné epištoly a příslušného evan-
[29]
gelia následuje výklad. Na počátku výkladu připomíná kazatel
[30]
často hlavní myšlenku z kázání předešlého a činí pak
[31]
přechod k vlastnímu výkladu, jenž postupuje dle pořádku
[32]
textu. Smysl jednotlivých částí textu Rokycana nevykládá podrobně,
[33]
nýbrž čerpá z něho po kratičkém vysvětlení hned poučení
[34]
a napomenutí se vztahem na život současný. Na . v -
[35]
zání na 4. neděli adventní praví: I dále (t. čtení): Zpravte cestu
[36]
Páně! KteráZ jest to cesta? Vuole tvá, to jest ta cesta! Vyloziv
[37]
takto krátce smysl duchovní připojuje ihned napomenutí k plnění
[38]
vůle boží, která jest obsažena v přikázáních božích. A hned potom
[39]
táže se, zdali nynější lid řídí se slovy písmasy. Nuże,
[40]
milí křesťané, již-li ste vuole aneb napravili tu cestu? Slibuj za
[41]
to! Zdaliž vy nevěrujete, nepřísaháte, jména božího nadarmo nebéřete,


Text viewFacsimile