354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
72
kus kożi zapřel kalicha a Mistr Havel, ten vbéhl v Pikharty,
aby byl zveleben a ctěn, jakož sú se jím divně pochlubili.“ O Sovkovi
srov. Staré Let. kor. 1510. (Goll v témž článku zmiňuje se ještě
o jiných domnělých latinskýchkázáních Rokycanových
v rukopise kapit. F 105, z vichž něco vytiskl Hôfler, Geschichts-
schreiber II. 836; i tu se naráží na pozdější události, z r.
1480. Srovn. Palacký, Die Gesch. des Hussitenthums str. 11.)
Za nejstarší rukopis Rokycanovy postilly býval
pokládán rukopis musejní, stará sign. 1C14, nová: IV.
B 11. Ve Výboru z lit. č. II. 738 čteme: „Mezi rukopisy, pokud po-
vědomo, nejstarší zdá se býti Musejní (I C 14), psaný na pap., fol.,
rukou rozličnou asi okolo počátku 16. věku, avšak nyní již velmi
porouchaný, nemaje ani počátku ani konce, a vnitř také některé listy
vytrhány.* Ale Rokycanova postilla to není, jak dokazuje Goll СС.
1879: „Že by to bylo dílo Rokycanovo, o tom nesvědčí
žádné zevnitřní svědectví, ani obsah, nýbrž od postilly
Rokycanovy se tyto výklady slohem i obsahem úplně
liší. Jsou to výklady učené, nechutné, jakých ve středověku plno.
Hanka zcela libovolně na hřbet rukopisu přilepil lístek,
na který svou rukou napsal: M. Jana Kokycany Postilla.
Co tedy ve Výboru z téhož rukopisu vytištěno, ukázkou z postilly
Rokycanovy není.“
Postilla Rokycanova vznikla po r. 1456, neboť jest
v ní narážka na smrt Kapistranovu (| 1456). Jakým způsobem vy-
kládá v ní Rokycana písmo sv.? O tom budeme nejprve uvažovat.
Všecky doklady čerpáme z rukopisu Pretoriova (un. 17 D 40).
Po textě příslušné epištoly a příslušného evan-
gelia následuje výklad. Na počátku výkladu připomíná kazatel
často hlavní myšlenku z kázání předešlého a činí pak
přechod k vlastnímu výkladu, jenž postupuje dle pořádku
textu. Smysl jednotlivých částí textu Rokycana nevykládá podrobně,
nýbrž čerpá z něho po kratičkém vysvětlení hned poučení
a napomenutí se vztahem na život současný. Na př. v ká-
zání na 4. neděli adventní praví: „I dí dále (t. čtení): Zpravte cestu
Páně! KteráZ jest to cesta? Vuole tvá, to jest ta cesta!“ Vyloziv
takto krátce smysl duchovní připojuje ihned napomenutí k plnění
vůle boží, která jest obsažena v přikázáních božích. A hned potom
táže se, zdali „nynější lid“ řídí se slovy písmasy. „Nuże,
milí křesťané, již-li ste té vuole aneb napravili tu cestu? Slibuj za
to! Zdaliž vy nevěrujete, nepřísaháte, jména božího nadarmo nebéřete,
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile