EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
69

[2]
Výkladové a čtení svatá nedélní celého roku i -
[3]
kterých svátkův, skrze M. Jana Rokycana. Na konci jest
[4]
napsáno: ... A napsány jsú knihy tyto skrze práci Stanislava
[5]
z Křižanova k žádosti urozeného pana, Pana Buriana
[6]
na Brtnici. Léta Božieho Tisícého Pétistého, tu sobotu pred
[7]
svatym Havlem.* Po kázáních nedělních počínají se na str. 550.
[8]
kázání sváteční (9), z nichž dvě poslední jsou dogmatického obsahu.
[9]
Na str. 614. uvažuje pak skladateľ o povahách spasencuov a za-
[10]
tracencuov a na str. 616. o očistci. Zásluhou B. Dudíka dostal se
[11]
rukopis tento v. 1878 ze Stockholmu do zemského archivu
[12]
moravského.

[13]
2, Rukopis knihovny křížovnícké v Praze, sign. 17F3. Zprávu
[14]
o něm podává F. Czmwy v Listech Hl. roč. XXI, 1894, str. 119—113:
[15]
Jest psán na papíře a 4du listů fol. Nadpis zní: Poczynagy
[16]
le kniehy wykladow dobre pamieti wisltra Jana Roky-
[17]
ezauy na Nedielnij eztenij do roka...* Rukopis není již
[18]
dobře zachován, listy jsou potrhány, zvláště na počátku a na konci,
[19]
a nesou patrné stopy, že byly ve vodě, bezpochyby za povodně г. 1845,
[20]
která zatopila také část křižovnické knihovny. Mnohé listy jsou vy-
[21]
trhány a nahrazeny jinými. Písařové byli dva, vidí se to z rozličného
[22]
pravopisu a tvaru písma. Obsahem jsou řeči nedělní a sváteční na
[23]
celý rok, počínající první nedělí adventní. Ku konci jsou pak přidána
[24]
kratší a delší rozjímání. Rukopis pochází asi z doby okolo
[25]
r. 1500.

[26]
3. Rukopis kmih, univ. v Praze 17 D40, pap., fol.; dle zprávy
[27]
Dudíkovy o rukopise Křížanově soudí Goll, že se tento rukopis
[28]
srovnává na nepatrné odchylky s rukopisem Kříža-
[29]
novým. Dopsán byl od Davida Pretoriusa, sauseda a pre-
[30]
caeptora v městě Táboře ve čtvrtek po památce svatých appoštolův
[31]
Simona a Judy léta patnáctistého vosmdesátého $estého*.
[32]
Na 1. listě jest v rámci s barevnou úponkovitou ornamentikou nápis
[33]
provedený barvou modrou a červenou; list tento jest sice asi do '/,
[34]
utržen, ale snadno poznáme, že nápis celý zněl: Ve jméno (blaho-
[35]
slavené T:o)jce S(vaté, Do)ha Otce i (Sy)na i Ducha S(va)tého vše
[36]
jednoho) Pána Doha n(a) véky poZehuaného. AME(N.)^ Na 2. listě
[37]
čteme: Počínají se Čtení s Vejkladem přes celý rok dobré paměti
[38]
Mistra Jana z Rokycan. A nejprve se počíná První Neděle
[39]
v Advent, Epistola S? Pavla k Rimanuom v Třinácté Kapitole,
[40]
Rukopis jest psán písmem velmi pěkným po dvou sloupcích na stránce
[41]
a jest ozdoben hojnými inicialkami,. Vyniká zvláště tím, že


Text viewFacsimile