Facsimile view
354
69
„Výkladové a čtení svatá nedélní celého roku i ně-
kterých svátkův, skrze M. Jana Rokycana.“ Na konci jest
napsáno: „... A napsány jsú knihy tyto skrze práci Stanislava
z Křižanova k žádosti urozeného pana, Pana Buriana
na Brtnici. Léta Božieho Tisícého Pétistého, tu sobotu pred
svatym Havlem.* Po kázáních nedělních počínají se na str. 550.
kázání sváteční (9), z nichž dvě poslední jsou dogmatického obsahu.
Na str. 614. uvažuje pak skladateľ o povahách „spasencuov a za-
tracencuov“ a na str. 616. o očistci. Zásluhou B. Dudíka dostal se
rukopis tento v. 1878 ze Stockholmu do zemského archivu
moravského.
2, Rukopis knihovny křížovnícké v Praze, sign. 17F3. Zprávu
o něm podává F. Czmwy v Listech Hl. roč. XXI, 1894, str. 119—113:
Jest psán na papíře a má 4du listů fol. Nadpis zní: „Poczynagy
le kniehy wykladow dobre pamieti wisltra Jana Roky-
ezauy na Nedielnij eztenij do roka...* Rukopis není již
dobře zachován, listy jsou potrhány, zvláště na počátku a na konci,
a nesou patrné stopy, že byly ve vodě, bezpochyby za povodně г. 1845,
která zatopila také část křižovnické knihovny. Mnohé listy jsou vy-
trhány a nahrazeny jinými. Písařové byli dva, vidí se to z rozličného
pravopisu a tvaru písma. Obsahem jsou řeči nedělní a sváteční na
celý rok, počínající první nedělí adventní. Ku konci jsou pak přidána
kratší a delší rozjímání. Rukopis pochází asi z doby okolo
r. 1500.
3. Rukopis kmih, univ. v Praze 17 D40, pap., fol.; dle zprávy
Dudíkovy o rukopise Křížanově soudí Goll, že se tento rukopis
srovnává až na nepatrné odchylky s rukopisem Kříža-
novým. Dopsán byl od Davida Pretoriusa, „sauseda a pre-
caeptora v městě Táboře ve čtvrtek po památce svatých appoštolův
Simona a Judy léta patnáctistého vosmdesátého $estého*.
Na 1. listě jest v rámci s barevnou úponkovitou ornamentikou nápis
provedený barvou modrou a červenou; list tento jest sice asi do '/,
utržen, ale snadno poznáme, že nápis celý zněl: „Ve jméno (blaho-
slavené T:o)jce S(vaté, Do)ha Otce i (Sy)na i Ducha S(va)tého vše
jednoho) Pána Doha n(a) véky poZehuaného. AME(N.)^ Na 2. listě
čteme: „Počínají se Čtení s Vejkladem přes celý rok dobré paměti
Mistra Jana z Rokycan. A nejprve se počíná První Neděle
v Advent, Epistola S? Pavla k Rimanuom v Třinácté Kapitole“,
Rukopis jest psán písmem velmi pěkným po dvou sloupcích na stránce
a jest ozdoben hojnými inicialkami,. Vyniká zvláště tím, že