EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

69

Výkladové a čtení svatá nedélní celého roku i - kterých svátkův, skrze M. Jana Rokycana. Na konci jest napsáno: ... A napsány jsú knihy tyto skrze práci Stanislava z Křižanova k žádosti urozeného pana, Pana Buriana na Brtnici. Léta Božieho Tisícého Pétistého, tu sobotu pred svatym Havlem.* Po kázáních nedělních počínají se na str. 550. kázání sváteční (9), z nichž dvě poslední jsou dogmatického obsahu. Na str. 614. uvažuje pak skladateľ o povahách spasencuov a za- tracencuov a na str. 616. o očistci. Zásluhou B. Dudíka dostal se rukopis tento v. 1878 ze Stockholmu do zemského archivu moravského.

2, Rukopis knihovny křížovnícké v Praze, sign. 17F3. Zprávu o něm podává F. Czmwy v Listech Hl. roč. XXI, 1894, str. 119—113: Jest psán na papíře a 4du listů fol. Nadpis zní: Poczynagy le kniehy wykladow dobre pamieti wisltra Jana Roky- ezauy na Nedielnij eztenij do roka...* Rukopis není již dobře zachován, listy jsou potrhány, zvláště na počátku a na konci, a nesou patrné stopy, že byly ve vodě, bezpochyby za povodně г. 1845, která zatopila také část křižovnické knihovny. Mnohé listy jsou vy- trhány a nahrazeny jinými. Písařové byli dva, vidí se to z rozličného pravopisu a tvaru písma. Obsahem jsou řeči nedělní a sváteční na celý rok, počínající první nedělí adventní. Ku konci jsou pak přidána kratší a delší rozjímání. Rukopis pochází asi z doby okolo r. 1500.

3. Rukopis kmih, univ. v Praze 17 D40, pap., fol.; dle zprávy Dudíkovy o rukopise Křížanově soudí Goll, že se tento rukopis srovnává na nepatrné odchylky s rukopisem Kříža- novým. Dopsán byl od Davida Pretoriusa, sauseda a pre- caeptora v městě Táboře ve čtvrtek po památce svatých appoštolův Simona a Judy léta patnáctistého vosmdesátého $estého*. Na 1. listě jest v rámci s barevnou úponkovitou ornamentikou nápis provedený barvou modrou a červenou; list tento jest sice asi do '/, utržen, ale snadno poznáme, že nápis celý zněl: Ve jméno (blaho- slavené T:o)jce S(vaté, Do)ha Otce i (Sy)na i Ducha S(va)tého vše jednoho) Pána Doha n(a) véky poZehuaného. AME(N.)^ Na 2. listě čteme: Počínají se Čtení s Vejkladem přes celý rok dobré paměti Mistra Jana z Rokycan. A nejprve se počíná První Neděle v Advent, Epistola S? Pavla k Rimanuom v Třinácté Kapitole, Rukopis jest psán písmem velmi pěkným po dvou sloupcích na stránce a jest ozdoben hojnými inicialkami,. Vyniká zvláště tím, že



Text viewManuscript line view