[1] |
|
---|
[2] |
ku prostým, vyhýbal se polemikám a otázkám dogma-
|
---|
[3] |
tickym, které püsobí nesvornost a zmatek; chtélt odvrátiti duše
|
---|
[4] |
od hříchu a zatracení^. (Denis, К. s. č. 215 —216.) VeS$kerá jeho
|
---|
[5] |
snaha směřovala k obnovení církve. Dokladem toho jest
|
---|
[6] |
jeho horlivost na různých sněmích církevních, hlavně na konciliu
|
---|
[7] |
basilejském, kde se snažně dovolával opravy církve a ještě při své
|
---|
[8] |
děkovací řeči [3. dubna 1433 přimlouval se za uskutečnění opravy
|
---|
[9] |
církve a vymýcení panujících neřestí. (Srov, Tomek, Děj. Prahy IV.
|
---|
[10] |
str. 566.) Myšlenka mravního obrození hýbala tehdy lidem
|
---|
[11] |
českým. Rokycana svým živým temperamentem, ohnivým
|
---|
[12] |
přednesem, smělými obrazy a podobenstvími, svými
|
---|
[13] |
hrozbami i prosbami mocně püsobil na posluchaéstvo,
|
---|
[14] |
jemuž mluvil ksrdci, doduše. Žhaváslova jeho do-
|
---|
[15] |
tykala se paléivé bLbříšníkův a sílila dobré kře-
|
---|
[16] |
stany. Slova ta čteme dosud v jeho postille a c(tíme
|
---|
[17] |
jejich sílu. „Byl duch praktický“, praví o něm dobře Sabina
|
---|
[18] |
v Dójepise literatury českoslovanské (str. 565.), „jehož myšlenka
|
---|
[19] |
živým slovem nabývala teprve pravého významu a působení. Byl pře-
|
---|
[20] |
devším řečník, pročež nechtěl-li se minouti cíle, jasnosti šetřiti musil
|
---|
[21] |
|
---|
[22] |
Různost směrů, jimiž náprava mravů se měla uskutečniti,
|
---|
[23] |
probudila i různost mínění, tak že mužové o nápravu usilující
|
---|
[24] |
dostávali se do kolise s autoritouřímskécírkve. Rokycana
|
---|
[25] |
pocitoval onu propast mezi českým odporem a církevní nadvládou,
|
---|
[26] |
i chtěl ji často překlenouti svou smifovací politikou — ale
|
---|
[27] |
marně; dostával se tím často dokolisesesvými vlastními
|
---|
[28] |
zásadami Smifovací plány jeho nesou znak opravného,
|
---|
[29] |
ale nikoliv revolučního husitství. (Denis, K. s. č. 219.)
|
---|
[30] |
Palacký praví o něm (Děj. nár. čes. 1857 IV. 1. str. 392—393):
|
---|
[31] |
„Jakkoli zajisté horlivým a neústupným býval při hájení článků svých,
|
---|
[32] |
jakkoli příkrý v slovích proti odpůrcům, nechtěl přece nikdy, aby
|
---|
[33] |
ve věcech víry užívalo se moci a násilí, anobrZ mírnil a káral
|
---|
[34] |
přečasto kvapnost ouřadův světských v pronásledování a trestání lidí
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Nadšená kázání jeho, vypočtená hlavně na city po-
|
---|
[37] |
sluchačstva, vábila veliký počet lidu. Lid ho rád po-
|
---|
[38] |
slouchal; vždyť Rokycana rozvíjel před ním myšlenky, které
|
---|
[39] |
tehdy byly majetkem valné části českého národa, a zvláště jeho
|
---|
[40] |
horlivé hájení kalicha získávalo mu oblibu. Není tedy
|
---|
[41] |
divu, že se pod jeho kazatelnou shromaždoval hlouček
|
---|
[42] |
|
---|