EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
67

[2]
ku prostým, vyhýbal se polemikám a otázkám dogma-
[3]
tickym, které püsobí nesvornost a zmatek; chtélt odvrátiti duše
[4]
od hříchu a zatracení^. (Denis, К. s. č. 215 216.) VeS$kerá jeho
[5]
snaha směřovala k obnovení církve. Dokladem toho jest
[6]
jeho horlivost na různých sněmích církevních, hlavně na konciliu
[7]
basilejském, kde se snažně dovolával opravy církve a ještě při své
[8]
děkovací řeči [3. dubna 1433 přimlouval se za uskutečnění opravy
[9]
církve a vymýcení panujících neřestí. (Srov, Tomek, Děj. Prahy IV.
[10]
str. 566.) Myšlenka mravního obrození hýbala tehdy lidem
[11]
českým. Rokycana svým živým temperamentem, ohnivým
[12]
přednesem, smělými obrazy a podobenstvími, svými
[13]
hrozbami i prosbami mocně püsobil na posluchaéstvo,
[14]
jemuž mluvil ksrdci, doduše. Žhaváslova jeho do-
[15]
tykala se paléivé bLbříšníkův a sílila dobré kře-
[16]
stany. Slova ta čteme dosud v jeho postille a c(tíme
[17]
jejich sílu. Byl duch praktický, praví o něm dobře Sabina
[18]
v Dójepise literatury českoslovanské (str. 565.), jehož myšlenka
[19]
živým slovem nabývala teprve pravého významu a působení. Byl pře-
[20]
devším řečník, pročež nechtěl-li se minouti cíle, jasnosti šetřiti musil
[21]
nanejvíc ..."

[22]
Různost směrů, jimiž náprava mravů se měla uskutečniti,
[23]
probudila i různost mínění, tak že mužové o nápravu usilující
[24]
dostávali se do kolise s autoritouřímskécírkve. Rokycana
[25]
pocitoval onu propast mezi českým odporem a církevní nadvládou,
[26]
i chtěl ji často překlenouti svou smifovací politikou ale
[27]
marně; dostával se tím často dokolisesesvými vlastními
[28]
zásadami Smifovací plány jeho nesou znak opravného,
[29]
ale nikoliv revolučního husitství. (Denis, K. s. č. 219.)
[30]
Palacký praví o něm (Děj. nár. čes. 1857 IV. 1. str. 392—393):
[31]
Jakkoli zajisté horlivým a neústupným býval při hájení článků svých,
[32]
jakkoli příkrý v slovích proti odpůrcům, nechtěl přece nikdy, aby
[33]
ve věcech víry užívalo se moci a násilí, anobrZ mírnil a káral
[34]
přečasto kvapnost ouřadův světských v pronásledování a trestání lidí
[35]
bludných , . .

[36]
Nadšená kázání jeho, vypočtená hlavně na city po-
[37]
sluchačstva, vábila veliký počet lidu. Lid ho rád po-
[38]
slouchal; vždyť Rokycana rozvíjel před ním myšlenky, které
[39]
tehdy byly majetkem valné části českého národa, a zvláště jeho
[40]
horlivé hájení kalicha získávalo mu oblibu. Není tedy
[41]
divu, že se pod jeho kazatelnou shromaždoval hlouček

[42]


Text viewFacsimile