Facsimile view
354
67
ku prostým, vyhýbal se polemikám a otázkám dogma-
tickym, které püsobí nesvornost a zmatek; chtélt odvrátiti duše
od hříchu a zatracení^. (Denis, К. s. č. 215 —216.) VeS$kerá jeho
snaha směřovala k obnovení církve. Dokladem toho jest
jeho horlivost na různých sněmích církevních, hlavně na konciliu
basilejském, kde se snažně dovolával opravy církve a ještě při své
děkovací řeči [3. dubna 1433 přimlouval se za uskutečnění opravy
církve a vymýcení panujících neřestí. (Srov, Tomek, Děj. Prahy IV.
str. 566.) Myšlenka mravního obrození hýbala tehdy lidem
českým. Rokycana svým živým temperamentem, ohnivým
přednesem, smělými obrazy a podobenstvími, svými
hrozbami i prosbami mocně püsobil na posluchaéstvo,
jemuž mluvil ksrdci, doduše. Žhaváslova jeho do-
tykala se paléivé bLbříšníkův a sílila dobré kře-
stany. Slova ta čteme dosud v jeho postille a c(tíme
jejich sílu. „Byl duch praktický“, praví o něm dobře Sabina
v Dójepise literatury českoslovanské (str. 565.), „jehož myšlenka
živým slovem nabývala teprve pravého významu a působení. Byl pře-
devším řečník, pročež nechtěl-li se minouti cíle, jasnosti šetřiti musil
nanejvíc ..."
Různost směrů, jimiž náprava mravů se měla uskutečniti,
probudila i různost mínění, tak že mužové o nápravu usilující
dostávali se do kolise s autoritouřímskécírkve. Rokycana
pocitoval onu propast mezi českým odporem a církevní nadvládou,
i chtěl ji často překlenouti svou smifovací politikou — ale
marně; dostával se tím často dokolisesesvými vlastními
zásadami Smifovací plány jeho nesou znak opravného,
ale nikoliv revolučního husitství. (Denis, K. s. č. 219.)
Palacký praví o něm (Děj. nár. čes. 1857 IV. 1. str. 392—393):
„Jakkoli zajisté horlivým a neústupným býval při hájení článků svých,
jakkoli příkrý v slovích proti odpůrcům, nechtěl přece nikdy, aby
ve věcech víry užívalo se moci a násilí, anobrZ mírnil a káral
přečasto kvapnost ouřadův světských v pronásledování a trestání lidí
bludných , . .“
Nadšená kázání jeho, vypočtená hlavně na city po-
sluchačstva, vábila veliký počet lidu. Lid ho rád po-
slouchal; vždyť Rokycana rozvíjel před ním myšlenky, které
tehdy byly majetkem valné části českého národa, a zvláště jeho
horlivé hájení kalicha získávalo mu oblibu. Není tedy
divu, že se pod jeho kazatelnou shromaždoval hlouček