EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
47

[2]
stojenství, a není auředlník boží, ale dáblův, neb vuoli dáblovu v tom
[3]
cini...* (632).

[4]
Nemravnost mezi lidem jest lak veliká, že, kdyby nyní
[5]
všichni: smilníci a smilnice méli zbiti byti, ridky by dům byl bez
[6]
zabitce*. (135°),

[7]
Jakoubkova postilla svědčí o dobrém kazateli. Není však tak za-
[8]
jímavá a tak znamenitá jako postilla Husova, neboť se nedo-
[9]
stává tak logického uspořádání látky a není psána tak
[10]
pěkným, v pravdě řečnickým slohem, jako jsme shledali
[11]
u Husa. Výklady jsou celkem dosti suché, na mnozeneza-
[12]
jímavé,a nejsou tak srdečné jako Husovy, nejsou popularní. Hus
[13]
působil na srdce, Jakoubek více na rozum. Výklady Jakoubkovy jsou
[14]
často příliš stručné, jsouce spíše základem, vodítkem jinému kazateli,
[15]
který by je dovedl přizpůsobiti poměrům své doby. Současná doba
[16]
nezrcadlí se v nich tak jasně jako vjiných postillách
[17]
doby husitské. Jakoubek jakoby se bál ostřejšího tónu. Byl sice
[18]
horlivý kališník, ale nemiloval sporův, byl člověk velice míru-
[19]
milovný. Hlavním znakem jeho charakteru byla opatrnost, s níž
[20]
prostředkoval mezi stranami husitskými. Jeho suahou bylo, aby v české
[21]
reformované církvi nastala jednota, vzájemné působení všech
[22]
na základě pravé křesťanské lásky. A opatrnost ta jeví
[23]
se též v jeho postille, která co do narážek na současné poměry
[24]
ráz mírný, kompromissní. Jakoubek kárá v sice též
[25]
zkázu mravů, ale činí to způsobem klidným.

[26]
Ührnem: Postilla Jakoubkova obsahuje struéné výklady,
[27]
doložené hojnými citaty z písma sv., z církevních otců a ze
[28]
starých filosofů, jsouc rázu více učeného než lidového. Cena jejf
[29]
spočívá hlavně v věci, že poznáváme z Jakoubkovy
[30]
názory theologické, které po smrti Husově způsobily
[31]
pokrok ve vyvoji husitismu.

[32]
Z nejhorlivějších posluchačů Jakoubkovych byl
[33]
kněz podobojí Martin Lupáúč. Latinská kázání jeho jsou
[34]
obsažena v rukopise univ. III. D. 3, pap., fol, (349 listü):
[35]
Sermones de tempore et de sanctis. Zprávu o nich podává
[36]
J. Truhlář ve Věstníku čes. Ak. 1898 str. 409—410, z níž se do-
[37]
vídáme toto: Jest to veliký homiletický material s rejstříkem a listem
[38]
Martina Lupáče, jenž radí v ném někomu asi z tvořící se tenkráte
[39]
Jednoty Brat. (dle Golla), aby vystříhal se zbytečného hloubání o trans-
[40]
substanciaci, nýbrž prostě věřil slovům Kristovým. Nejstarší část


Text viewFacsimile