[1] |
|
---|
[2] |
stojenství, a není auředlník boží, ale dáblův, neb vuoli dáblovu v tom
|
---|
[3] |
|
---|
[4] |
Nemravnost mezi lidem jest lak veliká, že, kdyby „nyní
|
---|
[5] |
všichni: smilníci a smilnice méli zbiti byti, ridky by dům byl bez
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
Jakoubkova postilla svědčí o dobrém kazateli. Není však tak za-
|
---|
[8] |
jímavá a tak znamenitá jako postilla Husova, neboť se jí nedo-
|
---|
[9] |
stává tak logického uspořádání látky a není psána tak
|
---|
[10] |
pěkným, v pravdě řečnickým slohem, jako jsme shledali
|
---|
[11] |
u Husa. Výklady jsou celkem dosti suché, na mnozeneza-
|
---|
[12] |
jímavé,a nejsou tak srdečné jako Husovy, nejsou popularní. Hus
|
---|
[13] |
působil na srdce, Jakoubek více na rozum. Výklady Jakoubkovy jsou
|
---|
[14] |
často příliš stručné, jsouce spíše základem, vodítkem jinému kazateli,
|
---|
[15] |
který by je dovedl přizpůsobiti poměrům své doby. Současná doba
|
---|
[16] |
nezrcadlí se v nich tak jasně jako vjiných postillách
|
---|
[17] |
doby husitské. Jakoubek jakoby se bál ostřejšího tónu. Byl sice
|
---|
[18] |
horlivý kališník, ale nemiloval sporův, byl člověk velice míru-
|
---|
[19] |
milovný. Hlavním znakem jeho charakteru byla opatrnost, s níž
|
---|
[20] |
prostředkoval mezi stranami husitskými. Jeho suahou bylo, aby v české
|
---|
[21] |
reformované církvi nastala jednota, vzájemné působení všech
|
---|
[22] |
na základě pravé křesťanské lásky. A opatrnost ta jeví
|
---|
[23] |
se též v jeho postille, která co do narážek na současné poměry
|
---|
[24] |
má ráz mírný, kompromissní. Jakoubek kárá v ní sice též
|
---|
[25] |
zkázu mravů, ale činí to způsobem klidným.
|
---|
[26] |
Ührnem: Postilla Jakoubkova obsahuje struéné výklady,
|
---|
[27] |
doložené hojnými citaty z písma sv., z církevních otců a ze
|
---|
[28] |
starých filosofů, jsouc rázu více učeného než lidového. Cena jejf
|
---|
[29] |
spočívá hlavně v té věci, že poznáváme z ní Jakoubkovy
|
---|
[30] |
názory theologické, které po smrti Husově způsobily
|
---|
[31] |
pokrok ve vyvoji husitismu. —
|
---|
[32] |
Z nejhorlivějších posluchačů Jakoubkovych byl
|
---|
[33] |
kněz podobojí Martin Lupáúč. Latinská kázání jeho jsou
|
---|
[34] |
obsažena v rukopise univ. III. D. 3, pap., fol, (349 listü):
|
---|
[35] |
„Sermones de tempore et de sanctis.“ Zprávu o nich podává
|
---|
[36] |
J. Truhlář ve Věstníku čes. Ak. 1898 str. 409—410, z níž se do-
|
---|
[37] |
vídáme toto: Jest to veliký homiletický material s rejstříkem a listem
|
---|
[38] |
Martina Lupáče, jenž radí v ném někomu asi z tvořící se tenkráte
|
---|
[39] |
Jednoty Brat. (dle Golla), aby vystříhal se zbytečného hloubání o trans-
|
---|
[40] |
substanciaci, nýbrž prostě věřil slovům Kristovým. Nejstarší část
|
---|